دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳ - April 29, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 1324
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۹:۰۸

فدرالیسم و بازی ناشیانه بصره

مثل هر بازی سیاسی ناشیانه ای، جناح مالکی تلاش می کند بر موج اقالیم سوار شود تا خود را طرفدار بحث فدرالیسم نشان دهد، او تلاش دارد با این کار حکیم را مخالف تشکیل اقلیم ها معرفی کند. در حالی که کاملا روشن است که ما از همان اول از طرفداران فدرالیسم در عراق بوده ایم.
باید خود را از این بازی کثیف و ظاهر فتوشاپ شده، خارج کنیم و یک چیز را خوب دریابیم..
از همان زمانی که قانون اساسی نوشته می شد و گفت وگوهای سخت و طاقت فرسا با کردها و سنی ها بر سر حکومت غیر مرکزی اداری و فدرالیسم آغاز شد، همه نیرو مجلس اعلا صرف این می شد که از فدرالیسم دفاع کند و برای اداره کشور به شکل غیر متمرکز تلاش کند، در راس همه این تلاش ها نیز عادل عبدالمهدی بود که به اعتقاد بسیاری از عراقی ها یکی از معماران برجسته عراق نوین محسوب می شود.
در حالی که جریان مالکی همچنان بر خط حفظ حکومت مرکزی اداری و مخالفت با فدرالیسم پابرجا ماند و تمامی تلاش ها در این زمینه را نیز به چالش و بن بست کشاند، در همین راستا همه تلاش های بصره را نیز ناکام گذاشت و نه تنها صلاحیت های آن را گرفت بلکه قانون ۲۱ در مجلس ۲۰۱۳ را نیز به تعطیلی کشاند.
خلاصه این که معادله روشن است و نمی توان آن را با فتوشاپ پاک کرد، مجلس اعلا همیشه از مدافعان فدارلیسم بوده و محل اختلاف با آن همیشه جزئیات بوده است. در حالی که طیف مالکی همیشه علیه فدرالیسم کار می کردند بنابراین هر چه خلاف آن ظاهرسازی سیاسی ای است که دیگر بازی آن برای همه رو شده است!

دیدگاه شما


× 2 = چهارده