پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 17144
جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱:۰۹

واکنش های مقامات و نیروهای سیاسی عراق به انتخاب «مصطفی الکاظمی» به نخست وزیری

الکاظمی در بیانیه کوتاه خاطر نشان کرد با مامور شدن من برای تشکیل دولت عراق، در برابر ملت شریف تعهد می دهم که برای تشکیل دولتی که خواسته ها و مطالبات آنها را در اولویت قرار دهد، فعالیت کنم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، در پی انصراف عدنان الزرفی از ماموریت تشکیل دولت جدید و با توجه به توافق گروههای سیاسی برای نامزد کردن مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق، برهم صالح رئیس جمهور این کشور امروز پنجشنبه نهم آوریل(۲۱ فروردین) در حضور رهبران گروههای سیاسی و مقامات عالی رتبه عراق، الکاظمی را رسما مامور تشکیل دولت جدید کرد.

تاکید الکاظمی بر تلاش برای تحقق خواسته های مردم

مصطفی الکاظمی که پس از انصراف عدنان  الزرفی امروز پنجشنبه رسما از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد، در سخنانی متعهد شد برای تشکیل دولتی تلاش کند که بیانگر خواسته های مردم عراق باشد و مطالباتشان را در اولویت قرار دهد.

الکاظمی در بیانیه کوتاه خاطر نشان کرد با مامور شدن من برای تشکیل دولت عراق، در برابر ملت شریف تعهد می دهم که برای تشکیل دولتی که خواسته ها و مطالبات آنها را در اولویت قرار دهد، فعالیت کنم.

وی همچنین قول داد دولتش برای محافظت از حاکمیت وطن و حفظ حقوق و نیز برای حل بحرانها و حرکت رو به جلوی چرخ اقتصاد فعالیت کند.

برهم صالح : زمان طولانی را از دست دادیم

برهم صالح رئیس جمهور عراق در خلال مراسم مکلف شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت که با حضور اکثریت رهبران گروههای سیاسی در کاخ السلام بغداد برگزار شد، اظهار داشت مدت زمان طولانی برای تشکیل دولت جدید از بین رفت و واقعیت آن را تحمیل کرد.

وی اظهار داشت : ما درصدد مامور کردن برادر، مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید هستیم و این مسئولیت بزرگی است که بر دوش او قرار دارد.

صالح افزود: ما مرحله سیاسی دشواری را پشت سر گذاشتیم، همه علاقه مند به تشکیل دولتی هستند که پایبند به برنامه اصلاح باشد.  وی درباره انصراف عدنان الزرفی از تشکیل دولت اعلام کرد از وی به خاطر در نظر گرفتن منافع ملی تشکر می کند.  صالح در عین حال درباره مامور جدید تشکیل دولت عراق تصریح کرد الکاظمی شخصیتی سالم و میانه رو و پایبند به حقوق عراقی هاست.

وی ادامه داد ما دوره طولانی برای تشکیل دولت جدید را از دست دادیم در حالی که عراقی ها منتظر اقدامات زیادی هستند، ولی واقعیت آن را تحمیل کرد، عملیات مکلف شدن نخست وزیر شاهد بحث و کشمکش شدیدی میان سیاستمداران بود و امروز تمام گروهها درباره الکاظمی توافق کرده اند.

صالح اظهار داشت : ما مرحله دشواری را پشت سر گذاشتیم در حالی که نظام سیاسی در معرض تشکیک قرار گرفت. وی در عین حال از همه گروههای سیاسی که به گفته وی برای رشد و پیشرفت عراق، گفتمان خود را یکپارچه کردند، تشکر کرد.

پارلمان عراق : الکاظمی فرصت بهتری نسبت به علاوی و الزرفی برای تشکیل دولت دارد

یک عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق تاکید کرد مصطفی الکاظمی فرصت بهتری نسبت به محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی دو مامور سابق تشکیل دولت برای کسب رای اعتماد در اختیار دارد.

بشیر حداد در سخنانی خطاب به خبرنگاران در اربیل در شمال عراق گفت امیدواریم که انسدادی که روند سیاسی در کشور شاهد آن است، پایان یابد و دولت فدرال آتی تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد الکاظمی مقبولیت طرفها و گروههای سیاسی شیعی، کردی و سنی را به همراه دارد و فرصت بهتری نسبت به محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی نامزدهای قبلی برای تشکیل دولت جدید دارد.

الحداد تصریح کرد دو مامور سابق تشکیل دولت(علاوی و الزرفی) از همان آغاز از حمایت بخشی از شیعیان برخوردار نبودند، بر عکس الکاظمی که درباره وی اجماع وجود دارد.

واکنش‌ها به مامور جدید تشکیل دولت عراق

مامور شدن مصطفی الکاظمی از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق با تشکیل دولت جدید با واکنش گروهها و شخصیتهای مختلف در عراق روبرو شده است.

واکنش اقلیم کردستان عراق

«مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز بر حمایت خود از مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد

بر اساس این گزارش، بارزانی در تماس تلفنی با الکاظمی بر حمایت خود از ماموریتش تاکید کرد.

پیشتر حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی رسما از نامزدی مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق حمایت کرده بود.

اتحادیه میهنی کردستان عراق هم بر حمایت خود از مامور شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت تاکید کرده است.

واکنش رئیس ائتلاف الفتح به مامور شدن الکاظمی

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح امروز پنجشنبه با اشاره به اینکه فراکسیون اکثریت به ماهیت خود بازگشت و آنچه را که استحقاق آن را داشت، بر اساس چارچوب های قانون اساسی به دست آورد، تصریح کرد از مصطفی الکاظمی مامور جدید تشکیل دولت حمایت خواهد کرد.

واکنش ائتلاف العبادی به انصراف نامزد خود و مامور شدن الکاظمی

ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی به مامور شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق در پی انصراف عدنان الزرفی از اعضای اصلی این ائتلاف واکنش نشان داد.

ائتلاف النصر تاکید کرد مصطفی الکاظمی شخصیتی قدرتمند است و قادر به تشکیل دولت در مدت زمان تعیین شده خواهد بود.

ایات مظفر سخنگوی ائتلاف النصر به پایگاه خبری المعلومه گفت مصطفی الکاظمی شخصیت کاریزماتیک و قدرتمندی دارد که به وی اجازه می دهد دولت جدید را در مدت زمان تعیین شده(بر اساس قانون اساسی) تشکیل دهد. وی خاطر نشان کرد ائتلاف النصر از همان زمان آغاز نامزدی برای تصدی نخست وزیری نشان داده که موضعش ثابت است و تغییر نمی کند.

مظفر افزود ائتلاف النصر در خلال مرحله مکلف شدن نخست وزیر بر مهمترین مسائلی که تمرکز می کند، اجرای خواسته های تظاهرات کنندگان و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری و نیز حفظ حاکمیت عراق است.

سخنگوی ائتلاف النصر خاطر نشان کرد ائتلاف النصر الکاظمی را شخصی قدرتمند و قاطع و قادر به تصمیم گیری می داند.

واکنش فراکسیون بدر به مامور شدن الکاظمی

رئیس فراکسیون پارلمانی بدر عراق از وجود اجماع واضح در مکلف شدن مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید خبر داد و تاکید کرد دولت الکاظمی، قدرتمند  مستقل خواهد بود.

حسن الکعبی امروز پنجشنبه در گفتگو با شبکه ماهواره ای العهد گفت امروز شاهد انصراف عدنان الزرفی از ماموریت تشکیل دولت و مامور شدن مصطفی الکاظمی بودیم، اکثریت واضحی از ماموریت الکاظمی حمایت می کند و تمام طیفهای ملت عراق درباره الکاظمی اتفاق نظر دارند.

الکعبی خاطر نشان کرد بر اساس اطلاعات اولیه، این دولت، مستقل و قدرتمند و مورد حمایت همه طرفها خواهد بود، تشکیل این دولت آسان خواهد بود، زیرا طیف شیعی از آن حمایت کرده است.

واکنش عصائب اهل الحق به مامور شدن الکاظمی

شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق هم در واکنش به  مامور شدن مصطفی الکاظمی گفت ما تصمیم گرفتیم که همگام با حجم چالشها، مانعی در برابر تشکیل دولت جدید به ریاست الکاظمی نباشیم، زیرا تسریع در تشکیل دولت جدید با توجه به حجم چالشهای پیش روی کشور یک ضرورت است.

الخزعلی خاطر نشان کرد ما قبلا شاهد نقض قانون اساسی بودیم آن هم از سوی کسی که باید حامی قانون اساسی باشد، یعنی رئیس جمهور که بر خلاف قانون اساسی، فردی را نامزد نخست وزیری کرد، در حالی که قانون اساسی فقط به وی مجوز داده فردی را که نامزد شده مامور تشکیل دولت کند و این تخلف خطرناکی بود که رئیس جمهور مرتکب شد.

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق افزود مهمترین دستاورد فراکسیونهای شیعی این است که آنها حق نامزدی نخست وزیری را دارند و این تخلفی که رئیس جمهور مرتکب شد، سبب شد تا یک ماه کامل بنا به دلایل مشخص هدر رود که مممکن بود این گام کشور را وارد گرداب تاریک کرده و صلح و آرامش داخلی را در معرض خطر قرار دهد و عراق را در دستان ایالات متحده قرار دهد تا هر طور که خواست بر آن حکومت کند.

الخزعلی ادامه داد: ائتلاف الفتح موضع اصولی و شجاعانه ای را با نپذیرفتن نامزد رئیس جمهور از خود نشان داد، ائتلاف الفتح و گروههایی که همراه آن بودند توانستند این پروژه را به شکست بکشانند و اوضاع را به روال عادی خود بازگردانند و کشور را حفظ کنند.

وی اظهار داشت از ائتلاف الفتح به خاطر این موضع شجاعانه و شرافتمندانه بسیار تشکر می کنم، اما درباره نامزد جایگزین( مصطفی الکاظمی) ما اعلام کردیم که اولویت در حال حاضر، اعلام وضعیت فوق العاده و اعطای اختیارات به دولت کنونی و به تاخیر انداختن تشکیل دولت جدید است، ما گفتیم که ترجیح می دهیم نامزد نخست وزیری از عراقی های داخل باشد(اشاره به تابعیت آمریکایی عدنان الزرفی نامزد انصراف داده)

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق خاطر نشان کرد اجماع سیاسی در داخل بیت شیعی و حتی در تمام سطح ملی درباره نامزد جدید(الکاظمی) به دست آمد و در نتیجه وضعیت خاصی که کشور در آن به سر می برد و در نتیجه چالشها و ضرورت تسریع در تشکیل دولت ما تصمیم گرفتیم با وضع موجود همراه شویم و مانعی در این مسیر نباشیم، در عین حال که ما بر لزوم پایبندی دولت جدید به خروج نظامیان بیگانه و حفظ حشد شعبی و ادامه اجرای توافق اولیه با چین تاکید کردیم، ما همچنین تاکید می کنیم که موضعمان در قبال دولت آینده مبتنی بر میزان پایبندی اش به این موارد خواهد بود، علاوه بر آنکه عراق باید به روابط منطقه ای و بین المللی خود پایبند باشد.

واکنش گروه سیاسی مهم اقلیت اهل سنت به مامور شدن الکاظمی

ائتلاف موسوم به تحالف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی در واکنش به معرفی مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق تصریح کرد ما بر پایبندی به وحدت صف سیاسی و توافق گروهها در نامزد کردن مصطفی الکاظمی تاکید می کنیم.

یکی از دلایل اصلی که الزرفی را وادار به انصراف از ماموریت تشکیل دولت جدید کرد، اعلام حمایت این ائتلاف اهل سنت و کردها از نخست وزیری مصطفی الکاظمی بود.

برچسب ها :
دیدگاه شما


چهار × 4 =