شنبه ۸ اردیبهشت ۰۳ - April 27, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 14315
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۷:۲۴

یک مقام مالی لبنانی: دارایی‌های صدام و دولتش به آمریکا انتقال یافت

یک مقام مالی ارشد لبنان اعلام کرد، به دنبال جنگ آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳، لبنان همه دارایی‌های موجود در بانک‌های بیروت به نام صدام و دولتش را به آمریکا منتقل کرد.

یک مقام مالی ارشد لبنان اعلام کرد، به دنبال جنگ آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳، لبنان همه دارایی‌های موجود در بانک‌های بیروت به نام صدام و دولتش را به آمریکا منتقل کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، ژوزف طربیه، رئیس مجمع بانک‌های لبنان در نشست خبری گفت، روابط مالی میان لبنان و عراق دیرینه است، سپرده‌هایی از بانک مرکزی عراق در نظام بانکی لبنان موجود است، پس از سقوط نظام صدام دیکتاتور سابق عراق این سپرده‌ها زیر نظر مقامات نظامی و حقوقی و بانک مرکزی لبنان به حساب بانک مرکزی عراق موجود در بانک مرکزی آمریکا منتقل شد.

محمد قبیسی، وکیل لبنانی عراق برای پیگیری سرنوشت دارایی‌های صدام و نظامش گفت، آخرین پیگیری‌ها مراجعه به بانک‌های لبنانی برای مطالبه موجودی صدها میلیون دلاری بود که گفته می‌شود این موجودی‌ها به نام اشخاص عراقی است.

وی افزود، برخی از اشخاص عراقی از ماه‌ها پیش به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و در حال حاضر برای این کار وکیل گرفته‌اند که گفته می‌شود مبلغی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار از سال ۱۹۹۹ به منظور سرپوش نهادن بر ثروت صدام به حساب آنها واریز شده است.

در حالی که برخی سپرده‌های عراقی موجود در بانک‌های لبنان در زمان پیش از براندازی نظام صدام را به اخاذی‌هایی از بانک‌های لبنانی در عراق مرتبط می‌دانند طربیه گفت، کمپین‌های تعیین اموال عراق در خارج از کشور نوعی سردرگمی میان شهروندان ایجاد کرده اما تلاش‌های مشترک سازمان‌های امنیت لبنان و عراق منجر به افشای باند عاملان ترور و مروجان اخبار دروغ با هدف اخاذی و بدنامی بانکی لبنان شد.

عملیات بین‌المللی پیگیری ثروت صدام موجب شد، سرمایه‌های عراقی به ارزش صدها میلیون دلار در بانک‌های اروپا و خاورمیانه افشا شوند اما این سرمایه‌ها به نام صدام نیستند.

جیمز ناسون، عضو مجمع بانک‌های سوئیس گفت، عاقلانه نیست که صدام حساب بانکی را به نام خودش باز کند. این مجمع مسؤول ارائه گزارش‌ها به دولت درباره حساب‌های مورد تردید است.

مقامات لبنان، انگلیس و سوئیس حدود نیم میلیارد دلار سرمایه عراق را در اختیار دارند اما معلوم نیست که این سرمایه‌ها متعلق به چه کسی است و از طرفی هم خارج از حساب‌های رسمی دولت عراق است.

آمریکا که پس از شروع جنگ در عراق، جست‌وجوی سرمایه‌های صدام را آغاز کرد، اعتراف کرد، دستیابی به اموال مخفی بسیار دشوار و پچیده است زیرا صدام و دولتش شاخه‌های مخفی داشته‌اند.

بزرگترین چالش در این باره تعیین و پیگیری اموالی است که صدام به خود و نوکرانش اختصاص داده و آنها را در سیستم پولی بین‌المللی وارد کرده است.

برآوردها از دارایی صدام بین دو میلیارد تا ۴۰ میلیارد دلار است. کمپین بین‌المللی محاکمه مجرمان عراقی جنگ آمریکا و عراق اعلام کرد، بسیاری از سرمایه‌ها از طریق باندهایی از عراق خارج شده‌اند که پول‌هایی برای سرمایه‌گذاری یا نگهداری از آنها برای روز مبادا به آنها داده شده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما


8 × دو =