یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳ - May 5, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 2574
پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۷:۰۳

ویژگی های انقلاب اسلامی از نگاه سید عمار حکیم

در این روزها سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را شاهدیم. در این روز مردی بزرگ و رهبری عظیم و مرجعی ارجمند یعنی امام خمینی (ره) انقلاب و پروژه ای را آغاز کرد که نمونه و الگو و مکتبی برای یادگیری و تحلیل شد.
امام خمینی مردی از حوزه علمیه و از بزرگترین علما و فقها و مراجع تقلید بودند که همه انباشته معارف دینی خود را صرف پیش بردن روش اصیل محمدی کرد و در صحنه فعالیت اجتماعی و سیاسی با نگاهی واقع بینانه و عینی مسئولیت بر عهده گرفت و پروژه ای منسجم با اصالت وی ارائه کرد و توانست نشان دهد که اسلام توانایی ساخت یک جامعه و رهبری یک امت و توسعه یک حکومت را دارد و می تواند نظریه ای خاص خود برای اداره جامعه و دولت ارائه کند، نظریه ای که با دیگر نظریه ها متفاوت بود اما صلاحیت و موفقیت بزرگ خود را نشان داد.
امام خمینی (ره) به اعتماد فراوان به خداوند و توکل بر او شجاعت در گرفتن تصمیمات بزرگ و قدرت تصمیمگیری در عین زهد و پارسایی و تواضع شناخته شده است و نمونه درخشانی برای رهبری بود که به ملت خود اعتماد داشت و به آنان امید بست و ملت ایران نیز به او اعتماد داشت و از او اطاعت کرد و اینگونه همه عناصر پیروزی و موفقیت تکمیل شد.
امام خمینی(ره) به ملت خود نزدیک بود و در نخستین سخنرانی خود پس از بازگشت به خاک میهن تأکید کرد که اسلام آیین زندگی است و می تواند رفاه را برای مردم تأمین کند و فضای حلال در زندگی بزرگتر از فضای حرام است و اگر به ارزش های اصیل اسلام به دور از افراط پایبند شویم می توانیم حیاتی با عزت و کرامت برای مردم محروم و مستضعف فراهم آوریم.
اینگونه بود که تولد تازه اسلامی صورت گرفت، تولدی که بسیاری آن را باور نمی کردند و از بزرگترین تهدیدهایی که این نظام در برابر داشت جانشین این رهبر کارآزموده و مرجع بزرگی که جایگاهی فراتر از خاک ایران و ملتهای اسلامی داشت بود اما تاریخ نشان داده که مردان و رهبران بزرگ جانشینان خود را نیز می پرورند و این جانشین کسی نبود جز امام خامنه ای که فقیه و عالم و رهبر و دانا و کارآزموده و هوشمند بود و توانست راه امام امت را به بهترین نحو ادامه دهد و مسیر صحیح را نشان دهد.
امام خامنه ای شخصیتی عمیق دارند که این اولین چیزی است که در دیدار با ایشان یا در هنگام شنیدن خطابه هاشان به نظر می آید، در این خطابه ها دقت و وسعت نظر و عمق و آگاهی و توجه به جزئی ترین مسائل دیده می شود.
ایشان علاوه بر ابعاد علمی و فقهی و کارآزمودگی سیاسی و توانایی بر ادامه امور سعه صدر فراوان دارند و می توانند در دشوارترین و پیچیده ترین شرایط اوضاع را مهار کنند و هم اکنون نیز شاهدیم که ایران زیر فشار و تحریم های ناجوانمردانه بین المللی از هر گزند و تهدیدی مصون و دور است.
رهبری یک مقام اجرایی نیست بلکه وضعیتی معنوی است که هرچه اعتماد مردم به آن رهبر بیشتر باشد بیشتر به آن جذب می شوند و توانایی ها و امکانات عظیم خود را بیشتر نشان می دهند و دست آوردهای بزرگ تری دارند، همانچه امروز در ایران می بینیم.
ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران عبارت بود از:
۱٫ رهبری دینی این انقلاب.
۲٫ انقلابی که محور آن اسلام بود هرچند گرایش های چپ و راست هم در آن حضور داشتند.
۳٫ انقلابی مردمی بود و منحصر به نخبگان نمی شد.
۴٫ مسالمت آمیز بود و در آن سلاح به دست گرفته نشد و امام خمینی با قاطعیت هرگونه اقدام مسلحانه را ممنوع کردند.
۵٫ انقلابی ملی بود که همه ملت ایران در همه جزئیاتش حضور داشت و نیروهای شرق و غرب دخالتی در تحقق آن نداشتند.
۶٫ انقلابی بود که طرحی متکامل و منسجم برای اداره امت داشت و صرفا اهداف مقطعی نداشت.
۷٫ در آن برای افزایش توان داخلی و ملی بر خداوند متعال و نیروهای داخلی تکیه شده بود و این باعث شد که امروز ایران یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه باشد.
۸٫ این انقلاب مایه وحدت و یکپارچگی همه طیف های ملی و قومی و مذهبی و دینی ایران شد.
۹٫ در آن بر توسعه گسترده اقتصادی و فرهنکی و علمی و فناوری تأکید شد و باعث شد که ایران در توسعه علمی یکی از بالاترین رتبه های جهانی را داشته باشد و اینگونه امنیت و ثبات و رفاه و رشد را برای ملت خود تأمین کرد.
۱۰٫ در آن بر ابعاد دینی و معنوی در کنار ابعاد مادی و معیشتی تأکید شد و این همان اصلی است که در وحدت حوزه و دانشگاه می بینیم.
۱۱٫ دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان یک اصل بود.
۱۲٫ دفاع از مسئله فلسطین و مسئولیت در برابر مسائل همه جهان اسلام و ایستادن در برابر استکبار جهانی اصل بود.
سالروز این پیروزی را به مردم ایران و جهان تبریک می گوییم و امیدواریم ملت ایران شاهد پیشرفت و توسعه بیش از پیش باشد.

دیدگاه شما


5 × = بیست