یکشنبه ۹ اردیبهشت ۰۳ - April 28, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 472
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۳۳

هشدارنماینده حضرت آیت الله عظمی سیستانی نسبت نادیده گرفتن خطر داعش

نماینده ی حضرت آیت الله العظمی سیستانی در کربلا با اشاره به خطر داعش و عدم غفلت و آرامش خاطر در برابر آن هشدار داد: بزرگترین آفت پیروزی غرور است.

نماینده ی حضرت آیت الله العظمی سیستانی در کربلا با اشاره به خطر داعش و عدم غفلت و آرامش خاطر در برابر آن هشدار داد: بزرگترین آفت پیروزی غرور است.

به گزارش شفقنا به نقل از فرات نیوز ،نماینده ی آیت الله سیستانی خواهان اهتمام به گسترش در آمدهای عراق، از قبیل توسعه گردشگری، کشاورزی و صنعت شد و تاکید کرد: تکیه ی تمام عیار به نفت در برآورده نمودن نیازهای اقتصادی مردم و کشور، امری اشتباه است و کشور را با مخاطرات اقتصادی و مالی روبرو خواهد کرد.
به گزارش فرات نیوز؛ سید احمد الصافی که خطبه های نماز جمعه کربلا را در حرم مطهر امام حسین(ع) ایراد می کرد، بر ضرورت مبارزه با فساد مالی رایج در موسسات و سازمان های دولتی تاکید نمود.
وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که عراق دارای امکانات فراوانی می باشد، امکانات و منابعی که شایسته است از وضعیت بهتری برخوردار باشند. از شاخص ترین این امکانات، عوامل اقتصادی، منابع فراوان و متنوع و همچنین ذخایر آبی بالاست اما به دلیل شرایط پیچیده و نابسامان کشور از این منابع به بهترین شکل ممکن استفاده نمی شود تا زندگی شرافتمندانه و سرشار از رفاهی برای شهروندان فراهم شود.
صافی در ادامه گفت: هنوز طرح اقتصادی و یا توسعه ای شفافی که با چهارچوب امکانات سرشار کشور هماهنگ باشد ارائه نشده است. در بیشتر موارد می بینیم که دارایی های کشور در وزارت خانه های ذینفع انباشته می شوند و سپس به سازمان های دولتی تزریق می شوند. درصد تزریق منابع نیز به گرایش های متعددی که اکثرا سیاسی است بستگی دارد تا مسئولین زیردست تابع و گوش به فرمان سیاست های بالادستی باشند. نمونه ی این مساله را در کشمکش های تصویب بودجه در سال های گذشته و تاخیر بیش از اندازه ی آن- به ویژه در سالی که گذشت- به وضوح می توان دید. این، مساله ای تاسف برانگیز و تعجب آور است و ما نمی خواهیم در آینده شاهد تکرار آن باشیم.
وی تاکید کرد: ضروری است دیدگاه شفافی در زمینه نحوه ی هزینه درآمدها وجود داشته باشد و برنامه ریزی در مورد گسترش منابع درآمدی کشور، مسئولیتی بزرگ بر دوش مسئولین در قبال نسل های کنونی و آینده است.
نماینده ی آیت الله سیستانی افزود: تکیه ی تمام عیار بر منبعی واحد- یعنی نفت- امری اشتباه است و از کانال های دیگری همچون گردشگری تاریخی و دینی می توان منابع مالی کشور را افزایش داد. موزه ها و آثار تاریخی و همچنین شهرهای قدیمی عراق گزینه های مناسبی برای جذب توریسم است. اهتمام به طرح های بزرگ کشاورزی، می تواند مسیر گسترده ای در برابر اقتصاد کشور ایجاد کند و اشتغال را نیز افزایش دهد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه شاهد عدم توجه جدی به بخش صنعت هستیم، این امر تنها به ایجاد صنایع جدید محدود نمی شود  بلکه اهمال در توجه به صنایع موجود- همچون صنعت ریسندگی و بافندگی- که تعداد زیادی از کارگران را مشغول کار می کند و پاسخگوی نیاز های داخلی نیز هست را شامل می شود. مسئولین این بخش ها مسئولیت ملی سنگینی بر دوش دارند تا چنین صنایعی را حفظ و در نهایت آن را توسعه دهند.
صافی اشاره کرد: مساله ی نظارت، مساله ای بسیار مهم در پیگیری هر کاریست تا نتایج مثبت و منفی آن کار را بشناسیم و بسنجیم. ما در کشور شاهد تعدد دستگاه های نظارتی رسمی هستیم و متاسفانه کارها بسیار کند پیش می رود و در نهایت بی نتیجه رها می شود. ماحصل آن هم تاخیر در خدمت رسانی به شهروندان و یا عدم خدمت رسانی به آنان می باشد. اگر کمی دور اندیش باشیم خواهیم دید که مجموع این عوامل موجب نتایجی وحشتناک همچون هدر دادن بیت المال و رها کردن زمین های کشاورزی بدون هیچ منفعتی می باشد. ما خواهان آن هستیم که کلیه ی مشکلات با روحیه ای مسئولانه بررسی شود و راه حل هایی ریشه ای برای آنها ارائه گردد.
خطیب جمعه کربلا در محور دیگری از سخنان خود گفت: اگر با فساد مالی مبارزه نشود همچون آفتی به تمامی موسسات رخنه خواهد کرد و خطرناک ترین آفت برای هرگونه پیشرفتِ قابل حصول است.
وی تاکید کرد: گسترش این پدیده می طلبد که بررسی های دقیقی در قوانین، تصمیمات و لوایح صورت گیرد و افرادی شایسته در پست های حساس به کار گمارشته شوند.
صافی اشاره کرد: ما درد و رنج حاصل از گسترش فساد در برخی موسسات حکومتی را به خوبی احساس می کنیم، چه بسا کارهایی که در نبود این آفت می تواند کشور را متحول کند و به مردم سود برساند. ما از مسئولین می خواهیم در هر پستی که هستند با این آفت مبارزه کنند و با مسئولین فاسد در هر رده ای که می باشند برخورد نمایند. آنها می توانند از پتانسیل تبلیغاتی رسانه ها و فرهنگسازی استفاده نموده، به بیان خطرات این بیماری بپردازند.
محور پایانی سخنان صافی را ستایش پیروزی های بزرگ و مهم ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با تروریست های داعش تشکیل می داد. وی گفت: به یاری خدا، فرزندان ملت توانستند تروریست ها را از بخش های بزرگی از کشور بیرون برانند. از خداوند می خواهیم به دل ها و دستان آنها قوت و قدرت بدهد تا تمام خاک عراق را از لوث وجود این ناپاکان پاک بگردانند.
صافی خواهان مراعات حقوق مردم و عدم تجاوز به آن شد و گفت: هیچ گونه تجاوزی در حق افراد بی گناه یا دست درازی به مال و دارایی آنان- به هر بهانه و دلیلی- نباید صورت گیرد.
وی خواهان عدم تاخیر در پرداخت حقوق نیروهای مسلح و بسیج مردمی شد و گفت: پیوسته باید حمایت مادی و تسلیحاتی به فرزندان ملت ادامه داشته باشد به ویژه آنکه آنها در شرایط دشواری مشغول مبارزه هستند.
صافی در پایان گفت: ضروری است در مبارزه با تروریست ها هیچ گاه احساس آرامش خاطر کامل نداشته باشیم و غفلت نورزیم چرا که آفت پیروزی غرور است!

8

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ شش = 10