شنبه ۸ اردیبهشت ۰۳ - April 27, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 13621
سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۶:۳۹

عقب‌نشینی «پ.ک.ک» از منطقه «سنجار» عراق آغاز شد

فرمانده شهر «سنجار» می‌گوید که عناصر مسلح وابسته به گروهگ «حزب کارگران کردستان» در حال خروج از منطقه سنجار هستند و نیروهای ارتش عراق در آن مستقر شده‌اند.

فرمانده شهر «سنجار» می‌گوید که عناصر مسلح وابسته به گروهگ «حزب کارگران کردستان» در حال خروج از منطقه سنجار هستند و نیروهای ارتش عراق در آن مستقر شده‌اند.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  «فهد حامد» فرمانده شهر «سنجار» عراق اعلام کرد که حضور نیروهای ارتش عراق در این منطقه افزایش یافته است.

حامد در گفت‌وگو با شبکه خبری «السومریه» تأکید کرد که افراد مسلح وابسته به گروهگ «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) خروج از منطقه سنجار را آغاز کرده اند.

وی تصریح کرد که تعداد نیروهای این گروهک در منطقه سنجار هزار نفر است که در حال خروج از این منطقه هستند.

فرماندار سنجار گفت که نیروهای وابسته به لشکر ۱۵ ارتش عراق در این منطقه استقرار یافته اند و پس از تهدیدهای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر مداخله نظامی، نگرانی بر ساکنان این منطقه مستولی شده است.

حامد از دولت عراق خواست که اجازه دهند «جوانان ایزدی به ارتش و پلیس عراق بپیوندند تا بتوانند در حمایت از منطقه خود مشارکت داشته باشند».

وی در عین حال از نهادهای نظامی ایزدی موجود در سنجار خواست که به نهادهای حکومتی عراق ملحق شوند.
«ریفان ولات» سخنگوی شاخه مسلح حزب کارگران کردستان گفته بود که عناصر این گروهک زمانی که مطمئن شدند خطر داعش علیه ایزدیها پایان یافته است، تصمیم گرفتند از سنجار عقب نشینی کنند.
به رغم ادعای پ.ک.ک، به نظر می رسد آنچه این گروهک را مجبور به عقب نشینی از منطقه سنجار کرده است، تهدیدهای مکرر ترکیه مبنی بر خروج عناصر پ.ک.ک از منطقه مذکور است.

مقام‌های ترکیه بارها درباره حضور عناصر حزب کارگران کردستان در منطقه سنجار هشدار داده‌اند؛ آنکارا می‌گوید اجازه نخواهد داد سنجار به «قندیل دوم» (منطقه کوهستانی بین ایران، عراق و ترکیه) تبدیل شود.

رجب طیب اردوغان هم گفته بود که اگر بغداد شهر سنجار را از پ.ک.ک پاکسازی نکند «ما این کار را انجام می‌دهیم… اگر حملات پ.ک.ک از خاک عراق به ترکیه ادامه یابد، از این هم فراتر می‌رویم».

در همین راستا، مسئولان عراقی هشتم فروردین ماه جاری از توافق اولیه میان دولت عراق و ترکیه در خصوص وضعیت شهر سنجار و حضور عناصر حزب کارگران کردستان در آن، خبر دادند.

به گفته این افراد، ارتش عراق، گذرگاه مرزی «خانصور» در مرز سوریه را از نیروهای حزب کارگران کردستان پس گرفت و ارتش و الحشد الایزدی در گذرگاه مستقر شدند.

گفته می‌شود که مقصود از الحشد الایزدی، همان نیروهای «لالش» هستند که گروهک پ.ک.ک آنان را آموزش داده و بعدا با موافقت بغداد به الحشد الشعبی پیوسته‌اند. گروه‌های مسلح دیگری مثل «ایزید خان» در سنجار حضور دارند که ترکیه آن را بخشی از پ.ک.ک می‌داند.

برچسب ها :
دیدگاه شما


× چهار = 16