یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳ - May 5, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 217
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۸:۰۲

عبدالمهدی: توافق بغداد و اربیل ۳۰میلیارد دلار در سال پول وارد خزانه کشور می‌کند

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که توافق اخیر دولت عراق با حکومت ایالتی کردستان شامل بازگرداندن روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به خزانه کشور خواهد شد که مبلغی معادل 30میلیارد دلار در سال خواهد شد.

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که توافق اخیر دولت عراق با حکومت ایالتی کردستان شامل بازگرداندن روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به خزانه کشور خواهد شد که مبلغی معادل ۳۰میلیارد دلار در سال خواهد شد.

او در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که پس از مشورت‌های گسترده میان نیروهای دولت مرکزی و تشکل‌های سیاسی مجلس و مذاکره با دولت ایالتی کردستان و به دستور نخست وزیر و در راستای اجرای اصل ۱۷ برنامه دولت درباره رفع همه اختلافات میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان و به مقتضای تعهدات دوجانبه، طرفین توافق کردند که اولین گام در مسیر اعتمادسازی و حل عادلانه و قانونی اختلافات را بردارند.

او گفت که این تصمیم برای حل مشکلی گرفته شده که نه فقط مصالح اقتصادی و امنیتی و سیاسی عراق که نیز وحدت ملی این کشور را تهدید می‌کند و افزود که بر اساس این توافق دولت مرکزی عراق مبلغ ۵۰۰میلیون دلار به دولت اقلیم کردستان می‌پردازد و در عوض اقلیم کردستان روزانه ۱۵۰هزار بشکه نفت خام در اختیار دولت مرکزی قرار خواهد داد.

در بیانیه وزیر نفت آمده که اگر این توافق‌نامه با صداقت رعایت شود می‌توانیم به وضعیت سابق که روزانه بیش از یک میلیون بشکه تولیدی کردستان را شامل می‌شد برسیم، مبلغی که بغداد در سال ۲۰۱۴ از دست داد در حالی که نیاز بسیاری به آن دارد.

او افزود که عراق برای حل این مشکل یا باید مانند سابق سیاست ضرر طرفینی را پیش بگیرد که مایه نابودی کامل خواهد شد یا سیاست سود طرفینی را که مایه توسعه و پیشرفت کشور و تقویت پیوندهای ملی خواهد شد.

عادل عبدالمهدی روز پنج‌شنبه برای حل اختلافات بغداد و اربیل بر سر فروش نفت و توزیع درآمدهای حاصل از آن به اربیل سفر کرد و در پی مذاکرات وی دولت ایالتی کردستان از رسیدن به توافق برای حل اختلافات خبر داد.

4

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ یک = 6