جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳ - May 3, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 3452
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۷:۴۹

روابط آنکارا-بغداد توسط حامیان داعش تخریب شد

شخصیت های سیاسی در عراق بهبود روابط کشورشان با آنکارا را در شرایط کنونی مهم ارزیابی کرده و اظهار داشتند: اوضاع کنونی در عراق و ترکیه، دو کشور را ملزم می‌کند که با کنار گذاشتن اختلافات و تنش‌ها، شاهد مرحله جدیدی از روابط به منظور بهره‌برداری از مشترکات فیمابین باشند.

«عبدالرزاق الحیدری»، عضو کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق در این باره به خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت: ترکیه کشور بزرگ و مهمی در منطقه است و نمی توان از موجودیت، جغرافیا، اقتصاد، سیاست و صنعت آن به راحتی گذشت.

وی افزود:وزارت منابع آبی عراق روز جمعه از امضای یادداشت تفاهم با ترکیه در زمینه منابع آبی مشترک میان دو کشور خبر داد و گفت که به موجب این تفاهم‌نامه کشور ترکیه مقدار منصفانه‌ای از آب‌های دو رود دجله و فرات برداشت خواهد کرد.

نماینده مجلس عراق در ادامه تقویت روابط کشورش با ترکیه به منظور اجرای بهینه تفاهم نامه در زمینه منابع آبی را خواستار شد.

در سال‌های گذشته عراق بارها به ترکیه درباره نحوه برداشت از منابع آبی دجله و فرات اعتراض کرده بود.
عراق معتقد است کاهش آب ۲ رود دجله و فرات در داخل عراق به این دلیل است که ترکیه و سوریه بدون در نظر گرفتن قوانین بین المللی در مجاورت این دو رود سدهایی بنا کرده اند.

الحیدری تصریح کرد:ملت عراق مشترکات بزرگی با ملت ترکیه دارد چرا که ملت ترکیه مسلمان است و به عراقی‌ها به دید احترام و تقدیر می‌نگرد اما برخی سیاستمداران ترک به روابط دو کشور ضربه زده و به گروه‌های تروریستی کمک کردند در حالی که باید با شرایط کنونی عراق با واقعیت تعامل کنند.

 

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ 3 = هشت