پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳ - May 2, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 3613
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

بازگشایی گذرگاه مرزی جدید بین ایران و عراق پس از ۳ دهه

گذرگاه مرزی «سومار-مندلی» واقع در بین استان‌های کرمانشاه و دیاله ایران و عراق که از سال 1980 میلادی بسته شده بود، با حضور مقامات ایرانی و عراقی بازگشایی شد.

گذرگاه مرزی «سومار-مندلی» واقع در بین استان‌های کرمانشاه و دیاله ایران و عراق که از سال ۱۹۸۰ میلادی بسته شده بود، با حضور مقامات ایرانی و عراقی بازگشایی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مسئولان ایرانی و عراقی یکشنبه (دیروز) گذرگاه مرزی «سومار-مندلی» واقع در بین استان‌های کرمانشاه ایران و دیاله عراق را بازگشایی کردند؛ گذرگاهی که از دهه هشتاد و در پی جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران بسته شده بود.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «خلیج آنلاین»، «حسین دانائی‌فر» سفیر ایران در بغداد و «مثنی التمیمی» رئیس شورای استان دیاله در کنفرانس خبری مشترک از آغاز عملیات‌های تبادل تجاری از طریق گذرگاه مذکور خبر دادند.

التمیمی گفت: افتتاح این گذرگاه بیش از ۱۵۰۰ فرصت کاری برای اهالی منطقه به ویژه اهالی مندلی به وجود آورده است و یک منطقه تجاری نزدیک به بغداد است.

وی افزود: هزینه آماده‌سازی این گذرگاه ۱۲ میلیارد دینار عراقی (۱۰ میلیون دلار) بوده که از محل بودجه استانی پرداخت شده است.

«سیدرضائی» استاندار کرمانشاه نیز اعلام کرد افتاح این گذرگاه به اقتصاد ایران و عراق رونق خواهد بخشید و آن را اقدامی منحصر به فرد در تبادلات تجاری توصیف کرد.

دانائی‌فر نیز گفت: گذرگاه سومار-مندلی به دلیل نزدیکی به بغداد، کرمانشاه و گیلان نمونه‌ای از همکاری تجاری روزانه است. ایران در آینده سعی خواهد کرد سطح تبادل تجاری خود با عراق را افزایش دهد. وی افزود که حجم تبادل تجاری میان ایرن و عراق در گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده و سعی خواهد شد در آینده به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

با افتتاح این گذرگاه، هم‌اکنون ۹ گذرگاه مرزی میان ایران و عراق برای اقدامات تجاری وجود دارد.

10

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ سه = 12