یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳ - May 5, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 2517
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

بارزانی: مرزهای جدید در منطقه با خون ترسیم می‌شود

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به آنچه در سوریه و دیگر کشورهای منطقه می گذرد، می گوید: مرزهای به ارث رسیده از توافقنامه های سایکس-پیکو، مرزهایی مصنوعی است و مرزهای جدید در منطقه با خون ترسیم می شود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به آنچه در سوریه و دیگر کشورهای منطقه می گذرد، می گوید: مرزهای به ارث رسیده از توافقنامه های سایکس-پیکو، مرزهایی مصنوعی است و مرزهای جدید در منطقه با خون ترسیم می شود.
به گزارش شفقنا ، بارزانی در گفتگو با روزنامه فرامنطقه ای الحیات چاپ لندن، تاکید می کند: عراق اگر بخواهد متحد باقی بماند،به ساختار دیگری نیاز دارد.
رئیس اقلیم کردستان که در اتاق عملیات نزدیک مرزهای این اقلیم با گروه تروریستی داعش به امتداد ۱۰۵۰ کیلومتر سخن می گوید، بیان می کند: اهل سنت عراق بزرگترین کسانی هستند که از جنگ با داعش متضرر شده اند؛ زیرا آنها در مناطق محل سکونتشان جولان می دهند و به تخریب شهرها و روستاهایشان می پردازند و از آنها برای دستیابی به خواسته های خود بهره برداری می کنند.
بارزانی با تاکید بر اینکه نیروهای پیشمرگه، هیبتی که از داعش گفته می شد را در هم شکستند و این گروه تروریستی را از مساحت های زیادی بیرون کردند، یادآور می شود: اگر قرار باشد پیشمرگه ها وارد جنگ سرنوشت سازی برای نابودی داعش شوند، انها به سلاح سنگین و تمام عیار نیاز دارند.
وی در عین حال اعتراف می کند که جنگ علیه داعش سخت تر از جنگی است که کرد ها با نیروهای صدام حسین داشتند و ادامه می دهد: داعش گروه بسیار خطرناکی است که حدود پنجاه هزار پیکارجو در عراق و سوریه دارد.
بارزانی اضافه می کند : داعش کارشناسان خبره ای از کشورهای مختلف جهان دارد؛ افسران بازنشسته ای از روسیه، ازبکستان، قزاقستان، تاتارستان و چچن جذب کرده اند و علاوه بر این عناصری از پاکستان و شمار زیادی از افسران ارتش سابق عراق عضو آن هستند و افسرانی از ارتش های عرب نیز به آنها پیوسته اند.
رئیس اقلیم کردستان آنگاه از نقاط قوت داعش می گوید و با اشاره به اینکه خودروهای بمب گذاری شده ای که از سوی انتحاریون هدایت می شوند، بسته های انفجاری، تفنگ های دوربین دار و دقت در استفاده از توپخانه به سبب وجود افسرانی حرفه ای در بین آنها نقاط قوت داعش هستند، ادامه می دهد: داعش بعد از فروپاشی تیپ های شش گانه عراق به زرادخانه عظمی از جمله ۱۷۰۰ خودروی زرهی آمریکایی از نوع هامر دست یافت . به این زرادخانه، غنایمی که از ارتش سوریه گرفته اند را نیز اضافه کنید.
وی یادآور می شود که پس از دستیابی پیشمرگه های کرد به موشک های میلان ساخت فرانسه، اوضاع به نفع آنها تغییر کرده است.
وی در ادامه سخنانش به تاثیرگذاری حملات ائتلاف بین المللی اعتراف کرده، می گوید: بدون این کمک ها جنگ طولانی تر می شد و خسارات جبران ناپذیرتری را به بار می آورد.
وی اشاره می کند که پس از دیدارش با سردار قاسم سلیمانی، ایران نیز برای جنگ با داعش به کمک آنها آمده و گاه و بیگاه کمک رسانی می کند.
وی با بیان اینکه تغییر و تحولات سریع اجازه نداده است که با حیدرالعبادی دیداری داشته باشد، ابراز امیدواری می کند که به زودی با وی در بغداد یا اربیل دیدار کند.
بارزانی تجربه عبادی را آخرین تلاش ها برای نجات عراق قلمداد کرده، تاکید می کند: عراق سابق شکست خورده و اگر کشور بخواهد متحد بماند، به ساختاری جدید نیاز است.
رئیس اقلیم کردستان ورود هرگونه نیرو یا نیروهایی را به کرکوک رد کرده، تاکید می کند: پیشمرگه به حمایت هیچ نیرویی نیاز ندارد. کرکوک به هیچ وجه به دست داعش نخواهد افتاد.
او در پایان خاطرنشان می کند: داعش به هیچ وجه گمان نمی کرد که موصل به دستش بیفتد اما فروپاشی تیپ های نظامی عراق سریع بود و همین امر نیروی مخالف روند سیاسی از جمله حزب بعث را به همکاری با داعش برای سیطره بر مناطق وسیع تشویق کرد. نابودی دستاوردهای ملت کرد در صدر برنامه های داعش بود.
3

برچسب ها :
دیدگاه شما


نُه − 8 =