سه شنبه ۱ خرداد ۰۳ - May 21, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 3052
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹

ایران از ماه مه به عراق گاز صادر می‌کند

پایگاه اینترنتی وزارت نفت ایران (شانا) به نقل از یک مسئول بلندپایه ایرانی اعلام کرد ایران احتمالا صدور گاز طبیعی به عراق را در صورت بهبود اوضاع امنیتی در این کشور، از ماه مه آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز از دبی گزارش داد: پایگاه اینترنتی وزارت نفت ایران (شانا) به نقل از یک مسئول بلندپایه ایرانی اعلام کرد ایران احتمالا صدور گاز طبیعی به عراق را در صورت بهبود اوضاع امنیتی در این کشور، از ماه مه آغاز خواهد کرد.
ایران و عراق در سال ۲۰۱۳ توافقنامه ای امضا کردند که به موجب آن ایران برای تغذیه سه نیروگاه برق در بغداد و دیاله به عراق گاز صادر می کند.
پایگاه اینترنتی شانا اعلام کرد تکمیل احداث خط لوله که به علت نگرانی های امنیتی در عراق به تعویق افتاده است امکان تحویل دادن چهار میلیون متر مکعب گاز در روز به عراق را فراهم خواهد کرد و ممکن است این رقم به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.
علیرضا کاملی رئیس شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: «در صورتی که امنیت در عراق برقرار شود، پیش بینی می شود صدور گاز ایران به عراق در ماه مه آغاز شود».
در سپتامبر گذشته ایران اعلام کرد زمان آغاز صدور گاز به عراق به علت درگیری در این کشور بین جنگجویان دولت اسلامی (داعش) و نیروهای عراقی به تعویق افتاده است.
ایران دارای ذخایر عظیم گاز است و مقدار محدودی از آن را به ترکیه صادر می کند.
مناطق شمالی ایران به شکلی گسترده به واردات گاز از ترکمنستان به ویژه برای استفاده گرمایی در فصل زمستان وابسته است. ایران که عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است مذاکراتی با قدرت های غربی با هدف دستیابی به توافق انجام می دهد. هدف این مذاکرات، محدود کردن برنامه هسته ای تهران در مقابل پایان یافتن تحریم های مربوط به سرمایه گذاری و تجارت در بخش نفت و گاز ایران است.

برچسب ها :
دیدگاه شما


× نُه = 36