یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳ - May 5, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 983
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

الجعفری: عراق نیازمند کمک‌های ایران در جنگ با داعش است

وزیر امور خارجه عراق گفت: درحال حاضر به همکاری و کمک بیشتر جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با داعش چشم دوخته ایم.

وزیر امور خارجه عراق گفت: درحال حاضر به همکاری و کمک بیشتر جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با داعش چشم دوخته ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ابراهیم جعفری شامگاه یکشنبه درنشست مشترک خبری با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان بااشاره به اهداف سفر خود به تهران اظهارداشت: این سفر درجهت تعمیق روابط مشترک و در پاسخ به واقعیت های تاریخی وجغرافیایی دو کشور است.
وی با اشاره به خطر استراتژیک حضور داعش درعراق به عنوان یک تهدید مشترک برای ایران وعراق افزود: این خطر دو کشور را ملزم به گسترش روابط درسطح عالی می کند.
جعفری افزود: ایران نوار مرزی بسیار طولانی با عراق دارد ونوعی پیوند عمیق بین مردم دو کشور وجود دارد که به عنوان مثال می توان به سفر ایرانیان به عتبات عالیات وهمچنین سفر مردم عراق برای زیارت حرم امام رضا(ع) اشاره کرد.
وی ادامه داد: اکنون درآستانه اربعین حسینی(ع) امیدواریم این مراسم با حضور پرشور مردم ایران وعراق ودیگر کشورهای اسلامی برای نشان دادن چهره واقعی اسلام برگزار شود نه چهره ای که داعش به نام اسلام از خود نشان می دهد.
وزیر امورخارجه عراق ضمن تشکر ازجمهوری اسلامی ایران به خاطر مواضع انسان دوستانه اش، گفت : عراق اکنون درشرایط استثنائی بسر می برد و خوشحالیم که همه تشکل های عراقی علیه داعش بسیج شده وفراموش نکنیم که مرجعیت دینی نیز تلاش مهمی برای مقابله با فرقه گرایی وبسیج مردم جهت مقابله با داعش انجام داده است.
جعفری اظهارداشت: خوشحالم بگویم که امروز همه تشکل های عراق علیه داعش و تروریسم گام بر میدارند و از مواضع انسان دوستانه تهران در شرایط استثنایی که عراق بود، تشکر می کنم.
وی درپاسخ به سوالی درخصوص دلیل عدم موفقیت ائتلاف علیه داعش در مقابله با این جریان گفت: ما با حملات هوایی ائتلاف بین المللی با شرایط و موازین بین المللی برخورد می کنیم.
جعفری افزود : ما با سازمان ملل و شورای امنیت صحبت کردیم که این حملات تنها هوایی باشد و اهداف نظامی را شامل شود و در حوزه خانه های مسکونی و مردم غیرمسلح نباشد وبا این شرایط موافقت کردیم که هواپیماهای ائتلاف در آسمان عراق پرواز کنند.
وی ادامه داد: حملات هوایی ائتلاف اهدافی را از داعش هدف قرار داد و باعث شکست وعقب نشینی آن ها شد وبه تبع آن نیروهای نظامی عراق نیز وارد شدند و امروز ارتش، نیروهای پیشمرگه ونیروهای مردمی تحت پرچم عراق فعالیت می کنند که البته حملات هوایی تاثیراتی داشته است.
وزیرامورخارجه عراق همچنین بابیان اینکه قدرت داعش دربعد فرهنگی آن است که یک فرهنگ اما قدرتمند مانند فرهنگ خوارج است ، گفت : تئوری داعش براساس قربانی شدن فرد دررسیدن به هدفش است که این موضوع به آن ها اقتدار می دهد وآن ها براساس شست وشوی مغزی پیش می روند.
جعفری افزود : جامعیت آنها عنصر مهم دیگری است که باید به آن توجه شود چرا که تروریست های داعش ازهمه دنیا جمع شده اند وما فقط با داعش عراقی برخورد نمی کنیم بلکه با یک گروه جهانی زیر پرچم داعش می جنگیم.
وی خاطرنشان کرد: این افراد ازکشورهای دموکراتیک آمده اند که اگر به کشورشان بازگردند وضعیتی بدتر درکشورشان رقم می زنند که نمونه آن کشتن سه پلیس کانادایی توسط اعضای این گروه بود.
وزیر امورخارجه عراق با بیان اینکه امروز داعش همه کلیساها، بیمارستان، مدارس وهمه جا را هدف قرار می دهد، گفت: باید تلاش کنیم تا جوانان به سمت داعش کشیده نشود.
جعفری درادامه اظهارداشت: سیاست خارجی عراق بر اساس برقراری روابط دو جانبه بین عراق وهمه کشورهای جهان ازجمله ایران، سوریه، ترکیه و اردن است و ما باید این روابط را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: امروز بین سوریه وترکیه بحران است وما برای کاستن از این بحران کمک می کنیم و درخصوص ایران نیز ما وظیفه داریم که چهره درخشان ایران را به دنیا و منطقه نشان دهیم.
وزیر امورخارجه عراق درپاسخ به سوالی درخصوص اهمیت اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت وافراطی گری به میزبانی تهران گفت: فرهنگ نقش بسزایی درجذب افراد به داعش دارد چرا که آن ها قاعده ای در ذهن دارند که به آن ها اجازه کشتار می دهد واجلاس تهران فرصتی برای بازگرداندن ذهن جوانان به وضعیت عادی خود است.
جعفری افزود: این گروه های تروریستی به واسطه حمایت از اهل سنت قیام کردند در حالی که اهل سنت از آنها بیزاری می جویند.
وی ادامه داد: اجلاس جهان علیه خشونت و افراطی گری فرصتی مناسب برای بیان واقعیات عراق است ومی توانیم پیشرفت های نظامی، سیاسی، دولت و مردم به خصوص الانبار را دراین اجلاس توضیح دهیم و نظر دیگران را نیز بشنویم.
وزیرامور خارجه عراق درادامه درپاسخ به سوالی مبنی درخصوص نقش کشورهای حوزه خلیج فارس ومنطقه دربرخورد با داعش گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس مواضع خوبی داشتند ودرمحکومیت داعش اتفاق نظر داشتیم و آن ها آماده کمک به عراق بودند.
جعفری افزود: مسئله نظامی – امنیتی، خدماتی – انسانی و بازسازی سه محور مهم در خصوص عراق است چرا که داعش به دنبال نابودی زیرساخت ها در مناطقی است که حضور دارد.
وی با اشاره به کمک مالی عربستان وبرخی کشورهای منطقه به عراق خاطرنشان کرد: برخی کشورها کمک تسلیحاتی دادند و برخی نیز اعلام آمادگی خود برای کمک به عراق را اعلام کرده اند.
وزیر امورخارجه عراق با اشاره به نشست منامه گفت: در این دیدارها، اندیشه ها و عقاید درخصوص سوریه مطرح شده وبحث های امنیتی نیز صورت گرفت.
جعفری افزود : تروریسم درسوریه شروع شد وبه عراق نیز سرایت کرد و باید بدانیم هر خطری که در هر کشوری به وجود می آید می تواند به کشورهای دیگر منطقه نیز سرایت کند.
وی ادامه داد: در کنفرانس منامه که فرصت خوبی برای پاسخ دادن به سوال ها بود صریحا اعلام کردیم که ایران کشوری همسایه است و هزار کیلومتر مرز دارد و کمک بسیاری به ما کرده و ما نمی توانیم اجازه دهیم سازمان های تروریستی در برابر ما قد علم کنند.

6

برچسب ها :
دیدگاه شما


پنج × = 30