پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳ - May 2, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 3615
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

ابراهیم جعفری: عراقی‌ها کمک‌های ایران را در زمان حمله داعش فراموش نمی‌کنند

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به کمک ایران به بغداد از همان آغاز اشغال موصل به دست داعش، تاکید کرد که عراقی‌ها هرگز این حمایت ایران را فراموش نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به کمک ایران به بغداد از همان آغاز اشغال موصل به دست داعش، تاکید کرد که عراقی‌ها هرگز این حمایت ایران را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم الجعفری» وزیر امور خارجه عراق، در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر، وضعیت کشورش در مقایسه با گذشته بهتر توصیف کرد و گفت عراقی‌ها کمک ایران را به هنگام حمله داعش فراموش نخواهند کرد.

وی درباره نفوذ ایران در عراق گفت: ایران یک کشور همسایه است و ما منافع تجاری مشترکی داریم. زمانی که موصل با حمله داعش مواجه شد، پیش از آنکه شاهد موضعی بین‌المللی باشیم، ایران در کنار ما ماند. اما این امر مانعی بر سر راه  حاکمیت عراقی‌ها بر کشورشان نیست.

وزیر خارجه عراق درباره ماهیت روابط عراق و عربستان گفت: روابط با کشورهای همسایه، صرف نظر از تفاوت‌هایی که وجود دارد، ثابت است. عربستان نیرو کشور همسایه ماست و ما با آن رابطه داریم و تلاش داریم که این روابط را تقویت کنیم. من خود از ملک عبدالله مرحوم شنیدم که دستور بازگشایی سفارت عراق در ریاض را صادر کرد و گفت که دشمن نخستش داعش است. ما نیز ایمان داریم که هرچه قدر این روابط توسعه یابد، توانایی و قدرت ما نیز بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره اظهارات «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر مبنی بر حمایت از عراق و تشکیل یک نیروی عربی مشترک چیست، گفت: درخواست رئیس‌جمهور مصر مبنی بر حمایت از عراق قابل احترام است و ما از این دعوت و فراخوان او تقدیر می‌کنیم. مصر بر وحدت عراق تاکید دارد همانگونه که عراق بر وحدت مصر تاکید دارد. اما درباره ایجاد یک نیروی عربی مشترک باید بگویم که این مسئله باید بسیار زیاد و دقیق از سوی افراد متخصص و کارشناس بررسی شود.

الجعفری درباره انتظارات عراق از مصر در مرحله آتی گفت: ما از مصر می‌خواهیم که بعنوان بزرگتریت کشور عربی، نقش خود را ایفا کند و ما از این کشور انتظار کمک نظامی داریم. منظورم از کمک نظامی، دخالت نظامی نیست بلکه ما می‌خواهیم از تجارب ارتش مصر در زمینه آموزش استفاده کنیم. راه عراق به روی مصر باز است. ما همچنین خواستار فعالسازی کمیته مشترک عراقی – مصری برای ایجاد فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های عراقی در مصر هستیم.

11

برچسب ها :
دیدگاه شما


سه × 5 =