جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 12599
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۵:۵۴

کرکوک نه فقط برای کردها بلکه برای کل عراقی ها عزیز است

 نیروهای عراقی به کرکوک نرفتند تا کردها را سرکوب کنند یا شوکت و ابهت آنها را در هم بشکنند. بلکه رفتند تا قانون و حقوق قانونی کشور را اعمال کنند، رفتند تا نقض و تهدید وحدت کشور و زندگی مسالمت آمیز عناصر کشور در کنار هم را متوقف کنند. کردها برای مدت طولانی در کرکوک و غیر کرکوک مورد ستم قرار گرفتند، اما اکنون مساله ای کاملا عکس اتفاق افتاده است. از اشتباهات دیگران و وضعیت سخت کشور سوء استفاده شد تا در موقعیتی به دیگران ظلم شود، تلاش شد کاملا از روح و متن قانون اساسی که کردها خود با شور بسیار برای تضمین کامل حقوقشان برای نوشتن آن سهیم بودند، تعدی شود. قانون اساسی ای که همه ارکان ملت به آن رای دادند. هر چقدر کرکوک برای کردها عزیز باشد برای دیگر شهروندان عراقی نیز که برادران کردها هستند نیز عزیز است. علاقه آنها به کرکوک مثل علاقه دیگران به کرکوک است. کردها باید به اشتباهات خطرناکی که در این زمینه مرتکب شدند، اعتراف کنند، آنها می خواستند اراده خود را به زور بر دیگر شهروندان عراقی تحمیل کنند، و می خواستند به هر وسیله ای واقعیت جدیدی را به سود خود و به ضرر دیگران تحمیل کنند، دقیقا مثل همان کاری که نظام سابق در اعمال عملی انجام شده از لحاظ دموگرافیکی و اقتصادی و سیاسی و حقوقی علیه آنها در کرکوک و غیر کرکوک انجام داد.

دولت فدرال مطابق با اختیارات قانونی اش رفتار کرد، خواست تا مسیرهای غیرقانونی و غیرمشروعی را که برخی از رهبران بر پیمودن آن اصرار داشتند، تصحیح کند. همه درک می کنیم که سیاست «عمل انجام شده برای دیگران» برای همه ما تمام شده است. برای همین بسیاری از نیروهای پیشمرگه و فرماندهان و رهبران و شهروندان کرد با کارهای دولت فدرال همراه شدند. و همچنان افراد بیشتر و بیشتری از آنها تا زمانی که دولت محترمانه رفتار کند و برای حقوق مشروع همه کار کند، کنار آن خواهند ایستاد، و این موفقیت به عملیات انتقام و خشم از عناصر اصلی کشور تغییر نخواهد یافت.

کرکوک منطقه مورد منازعه ای است. قانون اساسی راه حل های مشکلات مناطق مورد نزاع را پیش بینی کرده است. اگر دولت فدرال یا هر کدام از طرف های دیگر در همین چارچوب عمل کنند و مطابق با قانون اساسی به همکاری برای تصحیح مسیرها مبادرت ورزند، هیچ کس به سمت انتخاب های فردی نخواهد رفت، آن طور که در موضوع پرچم و همه پرسی و جدایی پیش آمد. طرفداران جدایی اقلیم کردستان خود را از دیگران جدا کردند و منزوی شدند و به توصیه های نزدیکان و دوستدارانشان توجه نکردند، و بر لجبازی خود پافشاری کردند، شروع کردند شعارهای تحریک آمیز سر دادن و مردم را وارد فضای اشتباهی انداختن تا مشکلات و کشتار و ویرانی ها دوباره تکرار شوند.

اقدامات دولت عراق مورد حمایت گسترده طرف های عراقی و منطقه ای و بین المللی قرار گرفت. حتی شمار قابل توجهی از نیروهای کردی نیز از اقدامات دولت عراق حمایت کردند، از این رفتار می توان فروپاشی اراده برای جنگ را تفسیر کرد. نیروهای پیشمرگه ترسو یا ضعیف نیستند، آنها به شجاعت و جان فشانی مشهورند، آنها برای پروژه پرشور مبارزه مواضع عادلانه ای تعریف کرده اند، که امروز بیان کننده حق قانونی آنهاست، نه بیان کننده سیاست های اشتباهی که از روح و متن قانون اساسی و وحدت کشور و میهنمان به دور باشد.

ما به رهبری موفق برادرمان آقای عبادی در اداره این پرونده تبریک می گوییم. او به طور کامل مطابق با قانون اساسی عمل کرد و بر اساس آن بدون هیچ گونه تبعیض یا فرق گذاشتنی با فرزندان ملت عراق برخورد کرد، به ویژه در دعوتش از نیروهای پیشمرگه برای همکاری با نیروهای مسلح که بسیاری از آنها به دعوت او پاسخ مثبت دادند و این نیروها همکاری کردند. رویکرد او در دعوت برای حمایت از کرد و غیرکرد مسئولیت او را تسهیل کرد و گرنه خون های بسیاری ریخته می شد. امیدواریم دیگر رهبران نیز این گونه دعوت ها را درک کنند و حقایق را بفهمند تا نخواهند عزت را با ذلت بگیرند. تا زمانی که دولت فدرال مطابق با قانون اساسی رفتار می کند همه ما کنار آن ایستاده ایم و از دیگران نیز می خواهیم که در کنار آن بایستند، همه ما از مطالبات مشروع و قانونی کردها حمایت می کنیم، نه تنها کردها بلکه تمامی گروه ها و طیف های عراقی، با همه آنها تا زمانی که مطابق قانون اساسی باشد و تلاش نکنند که رفتار یک جانبه خود را بر دیگران تحمیل کنند، همراه خواهیم بود.

دولت فدرال مسئولیت بسیار سنگینی را به سرانجام رساند، تسلط بر این منطقه که جزء اختیارات آن است، انجام مسئولیتی سنگین است، اما مسئولیت سخت تر و حساس تر و خطرناک تر بازگرداندن امور مطابق به قانون اساسی و تطبیق قانون اساسی به همراه شرکای ملی اعم از کرد و غیرکرد است. در چنین حوادثی همه باید ظفرمند بیرون بیایند و مخاطرات را دور کنند تا گذرگاه های تاریک تاریخی جدیدی نسازیم. باید به نفرت پراکنی ها و شماتت ها که خود جنبه دیگری از جدایی و تعدی به دیگران و انحرافات است پایان دهیم، نباید بگذاریم کسی شکست خورده باقی بماند، جز سیاست های اشتباهی که غیرقانونی است که از جانب این طرف یا آن طرف دنبال می شود.

برچسب ها :
دیدگاه شما


یک × 3 =