جمعه ۳۱ فروردین ۰۳ - April 19, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 237
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۸:۱۸

کربلایی: بهبود روابط با کشورهای منطقه گامی سازنده است

شیخ مهدی کربلایی تحرکات جدید دولت عراق مبنی بر گشایش روابط با کشورهای همجوا را«گامی سازنده» توصیف کرد و اظهار امیدواری نمود تغییرات صورت گرفته در فرماندهان نظامی گامی مثبت در اصلاح ساختار نظامی و امنیتی عراق باشد.

شیخ مهدی کربلایی تحرکات جدید دولت عراق مبنی بر گشایش روابط با کشورهای همجوا را«گامی سازنده» توصیف کرد و اظهار امیدواری نمود تغییرات صورت گرفته در فرماندهان نظامی گامی مثبت در اصلاح ساختار نظامی و امنیتی عراق باشد.
به گزارش فرات نیوز؛ کربلایی که خطبه های نماز جمعه ی کربلا را در صحن مطهر حرم امام حسین(ع) ایراد می کرد، گفت: باید در تصویب بودجه ی ۲۰۱۵ عراق شتاب بیشتری صورت پذیرد و مانند بودجه ی جاری به تاخیر نیفتد.
وی در ادامه گفت: امیدواریم گام سازنده ی گشایش روابط با کشورهای همجوار با پاسخ مناسب از طرف مقابل همراه باشد و مشکلات جاری عراق و منطقه در پی آن مرتفع گردد.
کربلایی با پرداختن به بحران امنیتی جاری در عراق گفت: تمامی مسئولین و بسیاری از شهروندان دلایلی که منجر به سقوط موسسات امنیتی شد را به خوبی می دانند. این عوامل موجب شد تا راهی برای ورود داعش به کشور و سیطره ی آن بر بعضی مناطق عراق باز گردد و شاهد شکست سازمان های حکومتی در انجام وظایفشان در شرایط مذکور بودیم. تمامی این عوامل اقتضا می کند که سیاستمدارن برای جبران اشتباهات گذشته ی خود اراده ی جدی و تحرک فوری داشته باشند. گروه های سیاسی به ویژه رهبران آنها نیز باید همکاری جدی و حقیقی در اصلاح ساز و کارها در سازمان های دولتی داشته باشند.
خطیب جمعه ی کربلا در ادامه بر ضرورت ریشه کن کردن فساد رایج در سازمان های دولتی تاکید کرد و گفت: این امر جز با همکاری رهبران سایر تشکل ها امکان پذیر نیست. آنها باید به شکلی قاطع و بدون ترس از احدی، مفسدان و رانت خوارن را از خود دور کنند و به ناچار این مساله باید از سطح فرماندهان و تشکل های سیاسی و نمایندگان آنها در سازمان های دولتی آغاز گردد.
وی اشاره کرد: رهبران سایر تشکل ها باید افراد فاسد و رانت خوا را شناسایی کنند و آگاه باشند تا عناوین پرزرق و برق- که فسادر را در پی دارد- آنان را فریفته ی خود نکند، به ویژه مسئولان دو قوه ی قانونگذاری و مجریه که به نحوی با تشکل و حزب حامی خود در ارتباط هستند و از حمایت آنان در انتخابات برخوردار بوده اند. باید روند اشتباه حمایت از احزاب به صورت غیرقانونی خاتمه یابد!
کربلایی گفت: مشکل فساد کنونی عراق مشکلی مزمن است و در سالهای اخیر بسیار بالا گرفته است به همین دلیل باید همه ی مردم در ریشه کن کردن فساد همکاری کنند. اگر فساد در سطح موجود باقی بماند امیدی به آرامش سیاسی، امنیتی و پیشرفت علمی و سیاسی در عراق نیست و سایر بخش های زندگی مردم را تحت تاثیرات منفی خود قرار خواهد داد.
نماینده ی آیت الله سیستانی تاکید کرد: ساختار حرفه ای موسسات حکومتی نیازمند اصلاح است و تکیه ی سیاستمداران بر احزابِ خود به بهانه های مختلف، سلامت انجام وظایف را زیر سوال خواهد برد و اعتماد بر معیارهایی همچون شایستگی و پاکدستی را در پایمال خواهد کرد. بی پروایی در اتخاذ تصمیمات از دیگر عواملی است که موجب شکست بسیاری از سازمان های دولتی گردیده است.
وی افزود: کشور نیازمند رهبران سیاسی شجاع و جسور است تا در مواقع ضروری تصمیماتی سرنوشت ساز بگیرند. رهبرانی که جز با معیار شایستگی، افراد را در پست های مهم پذیرش نکنند حتی اگر این رهبر از حمایت خود اشخاص یا احزاب آنها برای تصدی پست کنونی اش برخوردار بوده باشد. تجربه ی سالیان گذشته ثابت کرده است که طایفه گرایی و تفرقه، خسارت های فراوانی به کشور به ویژه به احزاب و تشکل های سیاسی وارد آورده است امید است رهبران سیاسی با گذشتن از منافع شخصی و حزبی، منافع کشور را در اولویت قرار دهند و مسائل اساسی داخلی و خارجی کشور برای آنها اهمیت بیشتری داشته باشد.
کربلایی در محور دیگری از سخنان خود به مساله ی بودجه ی سالانه ی ۲۰۱۴و ۲۰۱۵ پرداخت و گفت: عدم تصویب بودجه ی ۲۰۱۴ در زمانبندنی مورد انتظار، خسارت بسیاری را به کشور و شهروندان وارد کرد چرا که پروژه هایی مهم جهت خدمت رسانی به شهروندان نیمه کاره ماند و فرصت اشتغال از بسیاری فارغ التحصیلان و بیکاران گرفته شد. حتی برخی استان ها در زمینه ی خدمات اجرایی و بودجه ای شرایط ناگواری را تجربه کردند.
وی گفت: با توجه به اینکه سال جاری در حال اتمام است باید در تصویب بودجه ی ۲۰۱۵ شتاب بیشتری شود. باید در نظر داشت که قیمت نفت کاهش یافته است و برای آنکه با کسری بودجه مواجه نشویم باید بودجه ای انعطاف پذیر به پارلمان ارائه کنیم و مواردی را که ضروری نیست به زمانی دیگر موکول کنیم.
کربلایی در بخش پایانی سخنان خود گفت: از عوامل مهمی که موجب همراهی شهروندان با حکومت و حمایت آنها از دولت و به تبع آن آرامش وضعیت عمومی می شود در نظر گرفتن منافع و مصالح مردم و پاسخ گفتن به درخواست های قانونی آنان- به اندازه ی توان است. این همان چیزی است که مسئولان سیاسی در آستانه ی بحران حمله ی داعش به عراق از آن غافل بودند.
وی افزود: دولتمردان باید حس وطن دوستی داشته باشند و خواسته های مردمی- از تمامی اقشار و فرقه ها- را درک نمایند. مسئولین باید به فکر رفع تبعیض و بی عدالتی باشند.

14

برچسب ها :
دیدگاه شما


سه − = 0