جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 12006
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۴:۴۰

همه پرسی کردستان و عواقبی که به آن اندیشیده نشده است

کشور دوست و برادر عراق این روزها بعد از کسب موفقیت در شکست شبکه تروریستی داعش، دقیق ترین مراحل تاریخ خود را می گذراند. عراق در مبارزه با تروریسم همه جهان عرب را امیدوار کرد تا مردم عرب بتوانند به توانایی های خود برای پایان دادن به وجود این شکبه تروریستی بر سرزمین های عربی که همچنان حضور دارد، امیدوار شوند.

تمامی احزاب عراقی در صفی واحد ایستادند و همه برادران عراقی مان تصمیمی واحد برای پاک کردن این وبای تروریستی از میهنشان گرفتند، دلیل این ادعا تمایل روزافرون عراقی ها به زندگی در زیر یک سایه در امنیت و ثبات است با این امید که زمینه های لازم برای بازگشت به نقش آفرینی شان در حل قضایای عربی فراهم شود.

در این میان مساله همه پرسیِ دردآوری که قرار است برای جدایی کردستان از عراق برگزار شود، عراقی ها را آزرده است. مردم عراق به این باور رسیده اند که دست هایی وجود دارد که نمی خواهند عراق میهنی یکپارچه باقی بماند که در آن همه اعضای تشکیل دهنده عراق کنار هم زندگی کنند.

در این فضاست که احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب به عراق سفر می کند با این هدف که درباره این مساله مذاکره کند، ابوالغیط در سفر خود به عراق موضوع همه پرسی استقلال کردستان را با مسئولان عراقی را به بحث نشسته است. ابوالغیط – از زبان سخنگویش – بر ضرورت مفهم میهنی که شامل همه عراقی ها متشکل از تمامی طوایف مختلف با تمامی گرایش های سیاسی و دینی و نژادی در سایه عراقی واحد و فدرال که تکثرگرای دموکراتیک داشته باشد، تاکید کرد.

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب با حیدر العبادی، نخست وزیر و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هدف از سرگیری گفت وگوهای سیاسی میان بغداد و اربیل دیدار کرده است. او هم به بغداد رفته هم به اربیل، مرکز اقلیم کردستان تا راه حلی میانه برای بحرانی که روز به روز پیچیده تر می شود، بیابد.

شکی نیست که کردها یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده جامعه عراق با تمامی برادران عناصر عربی شان هستند. همه می دانند که جدایی کردها از عراق باعث مشکلات بزرگی خواهد شد، مشکلاتی نه تنها برای عراق بلکه برای همه کشورهای پیرامون آن به ویژه ترکیه و ایران و سوریه، کما این که روشن است اعراب که کم تشتت و جدایی ندارند، این همه پرسی به ضررشان تمام خواهد شد. طبیعی است که اگر این همه پرسی برگزار شود باید همه هزینه آن را پرداخت کنند که بی شک در این میان هزینه ای که مردم می پردازند، از همه بیشتر است. برای همین باید همه سیاستمداران قبل از این که دست به اقدامی بزنند که عواقب وخیمی در پی داشته باشد، به فکر شهروندان و مردم باشند.

منبع: الاهرام 

برچسب ها :
دیدگاه شما


× چهار = 20