جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 12365
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۲۷

همه پرسی کردستان، تمرینی برای تجزیه دیگر کشورهای عربی

مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان ضربه خود را زد و آن چه درباره همه پرسی استقلال کردستان که خودش بر آن حکومت می کند، وعده داده بود را عملی کرد. او می داند که معرکه عراق بعد از جنگ سنگین با گروه تروریستی داعش که از سال ۲۰۱۴ بر اراضی گسترده ای از عراق تسلط یافته بود، هنوز تمام نشده است.

اما گویا بارزانی محساباتش را نه از لحاظ داخلی و نه از لحاظ خارجی درست محاسبه نکرده بود، او دالان تاریکی که اقلیم خود را بعد از بسته شدن مرزهایش واردش کرده را ندیده بود، دالان تاریکی ای که بعد از اعلام ممنوعیت برای صادرات نفت و توقف تمامی پروازها از و به فرودگاه های اربیل و سلیمانیه به وجود آمده است، حتی شاید بارزانی خود را در معرض تحریم های بین المللی یا دیپلماتیک ببیند!

شاید تنها زمانی بتواند دریچه ای برای خروج از این وضعیت ببیند که با طرح ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری موافقت کند، بارزانی گفته است که در طرح علاوی عناصر ایجابی می بیند، و آمادگی خود را برای مناقشه همه پرونده ها و قضایا بدون این که منطقه ای در برابر عمل انجام شده ای قرار بگیرد، اعلام کرد. وی تاکید کرده که همه پرسی به معنای ایجاد فوری کشور کردستان نیست و آماده است تا دو سال استقلال کردستان را به عقب بیندازد.
با وجود این که به نظر می رسد حرف او زیبا و منطقی باشد و از شدت بحرانی که به دلیل برگزاری همه پرسی استقلال به وجود آمده، بکاهد، اما بیان کننده این واقعیت نیز هست که بارزانی در وضعیت فعلی به دلایلی که اشاره شد با تنگنایی حقیقی رو به رو است که می تواند بر اقتصاد اقلیم تاثیر مستقیم بگذارد، و درآمدهای نفتی اش را کاهش دهد یا حتی متوقف کند، و همچنین مبادلات تجاری اقلیمش با بسته شدن مرزها متوقف شود، و به دلیل این که تصمیم ها برای سرمایه گذاری باید از طریق دولت مرکزی بگذرد نتواند سرمایه ای را در خاک اقلیم پذیرا باشد، این مساله می تواند هزینه های زندگی را بسیار بالا ببرد آن هم در حالی که از اساس اقلیم با بحران مالی سنگینی دست به گریبان است.

خلاصه ظن غالب این است البته هر ظنی هم گناه نیست – که آقای بارزانی الآن فقط از روی اضطرار مجبور به مذاکره و کوتاه آمدن شده است – بدون این که بخواهد نتیجه همه پرسی را به دلیل اوضاع بد اقتصادی و سیاسی و داخلی و خارجی فعلی اقلیم لغو کند. او فقط می خواهد روی تغیر این اوضاع به نفع منافعش در آینده حساب کند و به وقتش او را در چهره ای و مواضعی کاملا متفاوت خواهیم دید!

وحدت عراق را حفظ کنید چرا که تجزیه عراق چیزی جز «تمرین» برای تقسیم دیگر کشورهای عربی نیست!

منبع: الاهرام

برچسب ها :
دیدگاه شما


1 × = هشت