- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - https://almejlis.ir -

مرجعیت دینی عراق: دولت جدید باید سریعاً تشکیل شود/ «طرح ظالمانه» درباره فلسطین محکوم است

مرجعیت عالی دینی در عراق بار دیگر با درخواست برای تشکیل فوری دولت جدید این کشور، طرح سازش آمریکایی موسوم به معامله قرن را به‌شدت محکوم و بر حمایت و ایستادگی کنار ملت فلسطین تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراق، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه در کربلای معلی ادامه وضعیت موجود در عراق را به‌نفع این کشور ندانست.

در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعه در نجف اشرف که توسط شیخ عبدالمهدی الکربلائی نماینده مرجعیت در خطبه نماز جمعه امروز شهر کربلای معلی قرائت شد، آمده است: چهار ماه از آغاز تحرک مردمی خواهان اصلاحات و رهایی کشور از چنگال فساد و ناکارآمدی نهادهای مختلف کشور می‌گذرد. در طول این مدت، خون‌های بیگناه زیادی ریخته شده و هزاران نفر از شهروندان زخمی شده و آسیب دیده‌اند و همچنان در اینجا و آنجا برخی برخوردها وجود دارد که باعث به‌جای گذاشتن قربانیان بیگناه بیشتری می‌شود.

وی افزود: مرجعیت دینی بار دیگر استفاده از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و عملیات ترور و آدم‌ربایی انجام‌شده علیه برخی از آنها را محکوم می‌کند. همچنین مخالفت قاطع خود را با تلاش برای متفرق کردن تجمعات و تحصن‌های مسالمت‌آمیز با استفاده از خشونت و زور رد می‌کند. مرجعیت دینی همزمان نیز تعدی برخی به نیروهای امنیتی و دستگاههای دولتی و اقدامات خرابکارانه و تهدید علیه برخی نهادهای آموزشی و خدماتی و هرآنچه مخل امنیت شهروندان و به‌زیان منافع آنها است، نمی‌پذیرد و رد می‌کند، چنین کارهایی باعث کاهش همبستگی با حرکت اعتراضی و شرکت‌کنندگان در آن می‌شود.

شیخ الکربلائی گفت: از سوی دیگر، تداوم بحران کنونی و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و امنیتی به‌نفع کشور و آینده فرزندانش نیست و باید بسترسازی برای برون‌رفت از آن از طریق تسریع در تشکیل دولت جدید صورت گیرد. باید دولتی برخوردار از اعتماد مردم و قادر به آرام کردن اوضاع و بازگرداندن وجهه و ابهت دولت باشد و گام‌های ضروری برای برگزاری یک انتخابات آزاد و سالم در نزدیکترین زمان ممکن را انجام دهد.

وی تصریح کرد: رجوع به صندوق‌های رأی‌گیری برای تعیین خواست مردم، همان گزینه مناسب در وضعیت کنونی است؛ با توجه به شکاف‌های جاری بین نیروهای سیاسی طیف‌های مختلف و تضاد دیدگاههای آنها درباره اولویت مرحله آینده و ناتوانی در اتفاق نظر درباره اجرای اصلاحات ضروری مورد خواست اکثر مردم. این امر کشور را در معرض خطر و مشکلات بیشتری قرار می‌دهد، لذا تسریع در برگزاری انتخابات زودهنگام ضروری است تا مردم نظر خود را بدهند و مجلس نمایندگان آیندهِ برخاستهِ از ارادهِ آزاد، اقدامات ضروری برای اصلاحات و صدور مصوبات سرنوشت‌سازِ تعیین‌کنندهِ آینده عراق را به‌ویژه درباره حفاظت از حاکمیت و استقلال تصمیم‌گیری سیاسی و وحدت سرزمینی و مردمی این کشور اتخاذ کند.

شیخ الکربلائی در پایان تأکید کرد: مرجعیت دینی به‌شدت طرح ظالمانه‌ای را که اخیراً برای اعطای مشروعیت به اشغال بیشتر اراضی غصب‌شده فلسطین پرده‌برداری شد، محکوم و تأکید می‌کند که کنار ملت مظلوم فلسطین در تمسک به حق خود در بازپس‌گیری اراضی اشغالی خود و برپایی کشور مستقل خود است و از اعراب و مسلمانان و همه آزادگان جهان می‌خواهد که به ملت فلسطین در رسیدن به این امر کمک کنند.