جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 11603
یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۳۵

دشمنان ما از تفرقه بهره برداری می کنند

ناظم دباغ، نمایندگی اقلیم کردستان در ایران

داعش زاده برخی از دلایل و شرایط در عراق و منطقه است. برای شکست داعش صرفا نباید به مسایل نظامی توجه کرد. اکنون داعش از موصل و رقه بیرون رفته و شهرهای زیادی آزاد شده است. مبارزه با داعش صرفا یک پدیده نظامی یا مسلح نیست، بلکه یک ایده و ایدئولو‍ژی است. از این رو نباید به آسانی از این مساله عبور کرد اکنون که داعش از نظر نظامی شکست خورده بنابراین کار داعش تمام شده است.

رشد داعش به دلیل مسایل مذهبی، دینی، سیاسی، اقتصادی واجتماعی در عراق بود. اگر به دنبال ریشه کن کردن داعش در عراق و منطقه ایم باید مساله را ریشه یابی و حل مشکل و دلایل ایجاد داعش باشیم. داعش زمانی توانست بر برخی مناطق حاکم شود که نزدی کبه ۱۵۰ هزار نیروی ارتش در عراق، اسلحه های خود را زمین گذاشتند.

در این میان حضور برخی نیروها و حتی نیروهای پیشمرگه باعث شد حداقل برخی ازمناطق از حضور داعش پاکسازی شود. در عین حال اگر کمک های جمهوری اسلامی ایران نبود، شاید امروز یک  عراقی داعشی داشتیم. به همین دلیل است وقتی گفته می شود که باید به عراق بعد از داعش فکر کنیم، منظور حل مشکلات ریشه ای در عراق است. متاسفانه طی سال های اخیر مسایلی از جمله شیعی و سنی، کرد ها، مسایل مسیحی ها ترکمن ها از سوی برخی دشمنان مطرح شده است. دشمنان ما از تفرقه برای خود بهره برداری می کنند. این در حالی است که ما از گذشته عبرت نمی گیریم. اگر امروز شاهد شکست داعش در موصل هستیم، به دلیل کمک های دوستان ما در مجلس اعلا، جمهوری اسلامی ایران و بین نیروهای اپوزیسیونی عراق و کردی است.

نیروهای پیشمرگ کردی شریک اساسی برای عراق جدی است. اگر قرار است به همان اندازه از نیروهای پیشمرگه تقدیر می شود، به همان اندازه حقوق آنها را نیز در نظر گرفته شود. نقش کردها در مبارزه با داعش مشخص است. داعش صرفا برای عراق خطرناک نیست، بکله برای کردها، ایران وکل دنیای امروز خطرناک است. امروز نیروهای داعش صرفا از منطقه نیست. در میان نیروهای داعش از ملیت های گوناگون حتی ژاپنی هم وجود دارد. بنابراین باید برای آینده بعد از داعش برنامه ریزی کرد. اگر داعش امروز از بین می رود، فرزندان او به وجود می آید. همان طور که داعش زاده امروز نیست. زمانی به اسم طالبان و القاعده بودند. به نظر می رسد ریشه این تفکرات، بعثی باشد.

امروز وحدت عربی را مطرح می کنند به جای وحدت اسلامی. به همین دلیل است که می گویم صرفا نباید به دنبال راه حل نظامی بود. برای این منظور نیازمند برنامه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم. باید به دنبال پاسخ به این سوال باشیم که چرا از ملیت های دیگر _ حتی اروپا _ عضو داعش می شوند. بهترین راه حل، حل مشکلات با همدیگر است. امروز باید با مردم سالاری و آزادی به حقوق خود دستیابیم. اگر زمانی امپراطوری های اروپایی بر سر مرزها با هم می جنگیدند. امروز این مرزها را برداشته با روش های دیگری با هم می جنگند. امروز غرب با ابزار اقتصادی و سیاسی با هم می جنگند. آیا این راهی است که ما باید بریم؟ آیا مردم منطقه استحقاق چنین راهی را دارند؟

متن سخنرانی در نشست بررسی «عراق پس از داعش» در دیپلماسی ایرانی

برچسب ها :
دیدگاه شما


چهار × 4 =