جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 11981
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۴۱

داعش در حال نابودی است، اما تا پای جان می جنگد

هلن کوپر

دیپلماسی ایرانی: چند روز پیش کاپیتان مایک اسپنسر از اعضای نیروی دریایی ایالات متحده، با جنگنده اف ۱۸خود از یک ناوهواپیمابر به هوا بلند شد تا برای نیروهای عراقی در حال پیشرفت در شهر تلعفر، یکی از آخرین پایگاه های داعش، پشتیبانی هوایی تامین کند.

اسپنسر، پس از شش ساعت درگیری، بر سر نیروهای موسوم به داعش، بمب های هدایت شونده ریخت که باعث نابودی سنگر آنها و احتمالا کشته شدن بسیاری از آنان شد. پس از آن دو پایگاه دیگر داعش نیز به همین صورت منهدم شد.

نقشه عراق، نشان می دهد داعش با کاهش شدید قلمروش در حال شکست است، اما مقامات آمریکایی می گویند که این امر، بر سرعت مبارزه آنان هیچ تاثیری نداشته است.

ستیزه جویان، بسیاری از پایگاه های خود را در شهرها و روستاهای عراق را از دست داده اند، از جمله در بعقوبه، ابوغریب، فلوجه، رمادی، تکریت، موصل و تلعفر.

اسپنسر می گوید: “قطعا ما پیروز خواهیم شد، اما ستیزه جویان تا آخرین نفس می جنگند و تا می توانند نیروهای ما را می کشند.”

از رقه تا موصل تا ولایت ننگرهار در افغانستان، پیکارجویان موسوم به داعش تصویر شورشگران سرسختی را نشان می دهند که به نظر نمی رسد متوجه باشند در حال شکست خوردن هستند. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز پنج شنبه بر ادامه مبارزه تاکید کرد. او گفت: “هر کجا که هستید، ما برای رهایی خواهیم جنگید، و شما مجبور هستید یا تسلیم شوید یا بمیرید.”

در حالی که تعداد کمی از پیکارجویان تسلیم می شوند، و برخی دیگر به ترکیه می گریزند، اما بسیاری دیگر نیز تا زمانی که کشته شوند می جنگند. ژنرال استفن جانسون تاونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ علیه داعش عراق و سوریه، گفت روزهای آخر مبارزه در موصل، دومین شهر بزرگ عراق، بدترین جنگی بود که تاکنون شاهد آن بوده است.

به گفته خلبانان ارتش آمریکا، جنگجویان داعش رفتاری متفاوت با جنگجویان القاعده و طالبان دارند؛ آنان موضع خود را در جنگ رها نمی کنند. آنها تا زمانی که به معنای واقعی کلمه ساقط نشده باشند، تسلیم نمی شوند. به طوریکه حتی برخی از جنگجویان داعش در موصل که حاضر به تسلیم نشدند، توسط نیروهای امنیتی عراق با بولدوزر دفن شدند.

هنگامی که نیروهای آمریکایی، محل جنگ را ترک می کنند، بدون توجه به شدت درگیری و شکست، نیروهای داعش اغلب دوباره به محل بر می گردند و آنجا را اشغال می کنند.

۱۳ آوریل،ژنرال جان وات نیکلسون جونیور، فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان، به نیروهای خود دستور داد بمب بزرگ را بر سر نیروهای داعش در اچین یکی از ولسوالی های ولایت ننگرهار رها کنند. این بمب بزرگ می بایست از پشت یک هواپیمای بابری رها شود و یک بمب گذار معمولی یا جنگنده قادر به حمل آن نیست. با اینکه مشخص نیست چه تعداد جنگجویان داعش در این بمب گذاری کشته شده اند، اما سربازان افغانستانی لشگر ۲۰۱ مستقر در نزدیکی منطقه، این بمب گذاری را جشن گرفته و به نیروهای آمریکایی گفتند، از این بمب ها بیشتر استفاده کنند.

به گفته مشاوران آمریکایی مستقر در محل، نیروهای محلی افغان نمی خواستند خود با جنگجویان داعش درگیر شوند چراکه نیروهای لشگر ۲۰۱، در یک مبارزه علیه داعش در ماه مارس، ۱۶ نفر را در یک شب از دست داده بودند.

زمانی که مشاوران آمریکایی به سربازان افغان گفتند باید به داخل ولایت رفته و منطقه را “تصرف کنند” تا جنگجویان داعش دوباره به آنجا باز نگردند، خوشحالی شان تبدیل به سرخوردگی شد. آنها ابتدا از این کار طفره رفتند.

ریچارد آندرسون، مشاور عملیات آمریکا لشگر ۲۰۱ در مصاحبه ای در ۲۱ اوت گفت: “ما به آنها گفتیم، منتظر”ایالات متحده آمریکا” نباشید، باید منطقه را تصرف کنید. اما آنها درک نمی کردند. آنها می گفتند، شما بمب انداختید، چرا دوباره بمب نمی اندازید؟”

در نهایت، سربازان افغانی مستقر در بعضی از مناطق ولایت ننگرهار که از سوی نیروهای عملیات ویژه آمریکا و افغانستان پاکسازی شده بودند، مستقر شدند.

مبارزه هنوز به شدت ادامه دارد. تونلی که در آن بمب انداخته شده بود، کاملا از مبارزان داعش پاکسازی نشده است. با اینکه این بمب در ابتدا منطقه را از جنگجویان داعش کاملا پاکسازی کرد، اما اکنون خیلی از آنها برگشته اند.

آندرسون گفت: “آنها مشخصا مایل به بازگشت به منطقه ای هستند که بمب در آن رها شد.”

منبع : نیویورک تایمز/

برچسب ها :
دیدگاه شما


8 × = شصت چهار