- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - https://almejlis.ir -

حمله امریکا به مواضع حزب الله عراق در چهار استان

یک روز بعد از کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک بریتانیایی در حمله ای در عراق، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای گفته که ارتش این کشور عصر پنجشنبه علیه تاسیسات گروه شبه نظامی کتائب حزب الله در عراق حملاتی انجام داده است.

به گزارش میدل ایست نیوز براساس این بیانیه این حملات «علیه پنج انبار سلاح برای کاهش قابل توجه توانایی های این گروه برای انجام حملات در آینده علیه نیروهای ائتلاف ضدداعش (او آی آر) انجام شد، انبارهایی که شامل سلاح هایی می شد که از آن برای هدف گرفتن نیروهای آمریکایی و ائتلافی استفاده شد.»

شبکه المیادین حزب الله لبنان گزارش می دهد که این حملات از جمله در جرف الصخر در شمال کربلا انجام شده است. گزارش می شود که این نقطه یک فرودگاه در حال ساخت بوده است.

پنتاگون این حملات را دفاعی توصیف کرد و گفت در واکنش به تهدید گروه های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران که به حمله به پایگاه های محل حضور نیروهای ائتلاف ادامه می دهند انجام شد.

این بیانیه تایید می کند که در حمله روز چهارشنبه به پایگاه تاجی دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

پنتاگون اضافه کرد که این تازه ترین مورد از رشته حملات علیه آمریکا و نیروهای ائتلافی بود که به مرگ پنج نظامی آنها و زخمی شدن ده ها نفر دیگر از جمله نیروهای امنیتی عراق منجر شده است.

براساس آخرین گزارش ها، این حملات مقر کتائب حزب الله در مناطق مسیب، نجف، اسکندریه، و جرف الصخر را هدف قرار داده و تاکنون هیچ خسارت جانی در آن گزارش نشده است.

همچنین منابع محلی از پرواز گسترده بالگردهای امریکایی بر فراز بغداد و اطراف پایگاه های امریکایی در استان های انبار و صلاح الدین خبر داده اند.

همچنین منابع تأکید کرده اند که تدابیر امنیتی در اطراف منطقه خضراء که مقر سفارت امریکا در بغداد است نیز شدت یافته است.

فرودگاه در حال احداث کربلا نیز هدف شلیک سه موشک قرار گرفته که براساس گزارش ها در طی آن یک نفر جان خود را از دست داده است.

در پی این حمله بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، طی بیانیه ای هشدار داد «آنهایی که بخواهند به نیروهای مسلح ما آسیب وارد کنند می توانند انتظار یک واکنش محکم را داشته باشند.»

او گفت: «اعضای ائتلاف در عراق دوشادوش یکدیگر ایستاده اند. نیروهای ما با هم همکاری دارند تا به این کشور برای مقاومت در برابر فعالیت های شرورانه تروریست ها کمک کنند، وقتی به ما و دیگران حمله می شود ما حق دفاع را برای خود محفوظ می دانیم.»

برخی منابع عراقی تأکید کردند که در این عملیات نیروی هوایی بریتانیا نیز حضور داشته است.

«مارک اسپر»، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه خبر داد که رئیس جمهور امریکا به پنتاگون اختیارات لازم برای پاسخ دادن به حمله روز گذشته به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد را داده است.

به گزارش «رویترز»، وزیر دفاع امریکا روز پنجشنبه (۱۲ مارس) به خبرنگاران گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده به پنتاگون برای پاسخ دادن به حمله روز چهارشنبه به مقر نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در پایگاه التاجی را که در آن دو سرباز امریکایی و یک سرباز بریتانیایی جان باختند اختیارات لازم را داده است.

او گفت: «با رئیس جمهور در این باره صحبت کردم و او به من اختیارات لازم برای انجام آنچه لازم است متناسب با توصیه های رئیس جمهور را داده است».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد پاسخ امریکا در خاک ایران باشد گفت که پاسخ دادن به گروه شبه نظامی عامل این حمله اولویت دارد.

او افزود که نمی خواهد درباره گزینه های موجود صحبتی کند اما در حال حاضر بر گروه یا گروه هایی که به نظر می آید عامل این حمله در عراق باشند تمرکز کرده است.

وی تأکید کرد که امریکا همه چیز را زیر نظر دارد، «کسی نمی تواند به مواضع ما شلیک کند و امریکایی ها را بکشد یا زخمی کند و جان سالم به در برد».

پیش از این ژنرال «کنت مکنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، در واکنش به حمله راکتی شب گذشته به پایگاه نظامی التاجی تأکید کرد که گروه حزب الله عراق تنها گروهی است که می‌تواند دست زند.

او که در کنگره امریکا حاضر شده بود تأکید کرد که تحقیقات امریکا درباره این حمله ادامه دارد و نمی‌تواند گروه شبه‌نظامی خاصی را در این باره متهم کند اما «آنچه تاکنون برای ما مشخص شده آن است که کتائب حزب الله تنها گروهی است که می‌توان دست به چنین حملاتی بزند».

پنتاگون و بريتانيا عمليات خود را “انتقام شاهين” ناميده اند.