پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۰۳ - April 25, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 13487
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۶:۴۶

پاسخ جنبش «النجباء» به تلاش‌ واشنگتن برای تحریم بغداد و مطالبه تانکهای «آبرامز»

جنبش مقاومت اسلامی «النجباء» عراق، قصد واشنگتن در اعمال تحریم علیه بغداد و دخالت در نحوه توزیع تسلیحات میان نهادهای نظامی رسمی عراق را محکوم کرد.

جنبش مقاومت اسلامی «النجباء» عراق، قصد واشنگتن در اعمال تحریم علیه بغداد و دخالت در نحوه توزیع تسلیحات میان نهادهای نظامی رسمی عراق را محکوم کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش  مقاومت اسلامی «النجباء» از زیرمجموعه‌های نیروهای «الحشد الشعبی» عراق، قصد آمریکا را برای اعمال تحریم علیه بغداد به دلیل برخورداری نیروهای الحشد از تانک‌های «آبرامز» محکوم کرد.

«ابووارث الموسوی» سخنگوی این جنبش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: الحشد یک نهاد نظامی زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح  است و به طور رسمی تحت نظارت دولت عراق قرار داد. دولت آمریکا حق هیچ‌گونه اعمال تحریم یا خلع سلاح نهاد نظامی تحت اداره دولت را ندارد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که برخی منابع از قصد واشنگتن برای اعمال تحریم علیه بغداد، پس از گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون درباره برخورداری الحشد از تانکهای آبرامز خبر می‌دهند.

سخنگوی النجباء افزود: این اظهارات بیانگر دخالت آشکار در امور داخلی کشور است. واشنگتن تلاش دارد تا در چارچوب طرح و اقدام علیه الحشد، بسیاری از طرح‌های سیاسی، اقتصادی نظامی خود را در عراق پیاده کند. اما الحشد در حاشیه قرار ندارد بلکه بخشی جدانشدنی از نهاد نظامی کشور و تحت فرمان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق قرار دارد.

«عدنان فیحان» رئیس جنبش مقاومت «الصادقون» عراق نیز پیش از این، اقدام آمریکا در مطالبه تانک‌های آبرامز را دخالت آشکار در امور نظامی کشورش دانست و این سوال را طرح کرد: چه کسی حق دارد در نحوه توزیع امکانات، تجهیزات و ابزارهای نظامی عراقی مداخله کند؟ آیا آمریکا این حق را دارد که به ما اسلحه بفروشد و سپس این شرط را بگذارد که تنها به طرف نظامی خاصی در عراق داده شود؟

وی نیز تاکید کرد: الحشد یک نهاد نظامی رسمی عراق به شمار می‌رود. اما آمریکا چرا از اینکه تانکهای آبرامز در دست الحشد است، می ترسد. آیا الحشد یک نیروی رسمی تحت امر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیست؟ الحشد به موجب قانون اساسی عراق، یک نیروی رسمی است. مسئله نحوه توزیع تسلیحات از اختیارات دولت عراق است و انحصار اسلحه نیز در دست همین دولت است و آمریکا حق دخالت در این مسئله را ندارد.

تاکنون دولت عراق هیچ واکنشی به درخواست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و آمریکا مبنی بر پس گرفتن تانک‌های آبرامز از الحشد و تحویل آن به ارتش نشان نداده است . هرچند که گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد این گزارش آمریکا صحت ندارد و تانکهای آبرامز در اختیار نیروهای الحشد نیست.

اما  «اریک پاهون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اواخر بهمن مدعی شد که  الحشد الشعبی در نبرد با داعش از سلاح های آمریکایی از جمله تانک های «آبرامز» استفاده کرده است.

وی در ادامه گفت: تانک های «ابرامز ام ۱» در ۱۰ سال گذشته و در چارچوب برنامه فروش تسلیحاتی در اختیار دولت عراق قرار گرفت.براساس توافق صورت گرفته میان بغداد و واشنگتن، تانکهای مذکور تنها می‌بایست در اختیار ارتش عراق قرار داشته باشد، اما (به تازگی) مطلع شدیم که تجهیزات آمریکایی و تانک های ابرامز چندین بار از سوی شبه نظامیان الحشد الشعبی استفاده شده است.
تانک آبرامز، طراحی و ساخت آمریکا است که ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش این کشور و تعدادی از متحدان آن را تشکیل می‌دهد. این تانک به نام ژنرال «کریتون آبرامز» رئیس ستاد مشترک و فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام نامگذاری شده است.
این تانک با وزن تقریبی ۶۹ تن یکی از سنگین‌ترین تانک‌هایی است که در حال حاضر به کار گرفته می‌شوند.
تولید این تانک از سال ۱۹۷۹ آغاز شد و یکسال بعد در سال ۱۹۸۰، به خدمت نیروهای مسلح آمریکا در آمد و به تدریج جایگزین تانک ام۶۰ شد.
علاوه بر عراق، آمریکا این تانک را برای کشورهایی مانند «مصر»، «عربستان» «کویت» و «استرالیا» نیز تولید کرده است. ابرامز دارای سه مدل «ام۱»، «ام۱آ۱» و «ام۱آ۲ » است.

برچسب ها :
دیدگاه شما


شش − 2 =