- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

ُمنازعه بر سر پُست ریاست منطقه کردستان عراق

یکی از اعضای شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان با اشاره به قصد حزب دمکرات برای ممانعت از برگزاری انتخابات ریاست منطقه کردستان، خواستار مداخله پارلمان کردستان برای بازگرداندن اختیارات این پست شد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس [1]، «فرید اسه سرد» یکی از اعضای شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان گفت که حزب دموکرات کردستان تمایلی برای برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان ندارد و می‌خواهد این منصب همچنان معلق و خالی بماند.

پیشتر مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات برای سه دوره متوالی، منصب ریاست اقلیم کردستان را در اختیار داشت، اما وی پس از ناکامی در روند جدایی منطقه کردستان از عراق با برگزاری همه‌پرسی، در اواخر ۲۰۱۷ طی نامه‌ای به پارلمان کردستان از این منصب کناره‌گیری کرده و اختیارات قانونی خود را به نخست‌وزیر، پارلمان و قوه قضائیه اقلیم واگذار کرد و از آن زمان تاکنون منصب ریاست اقلیم کردستان خالی مانده است.

عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری «SNN» انجام داد افزود که به دلیل اقدام مسعود بارزانی در حال حاضر منصب ریاست اقلیم کردستان دارای هیچ‌گونە اختیارات و قدرت قانونی نیست و حتی اگر انتخاباتی نیز برای آن برگزار شود، این منصب فاقد قدرت و تأثیر است و لازم است کە پارلمان کردستان پیش از برگزاری انتخابات، به صورت قانونی اختیارات منصب ریاست اقلیم را بازگرداند.

به نوشته خبرگزاری «کُردپرس»، وی تأکید کرد که اتحادیه میهنی خواستار ابقای این منصب در اقلیم است و با  معلق ساختن منصب ریاست اقلیم موافق نیست، اما این منصب باید در چارچوب نظامی پارلمانی در اقلیم قرار گیرد، زیرا تعلیق منصبی کلیدی امری معمول در جهان به شمار نمی‌رود.

اسه سرد برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان و بازگرداندن اختیارات آن و همچنین معرفی نامزدی از سوی حزب اتحادیه میهنی برای این منصب را ضروری دانست.

وی افزود که اگر احزابی که در پارلمان کردستان حضور دارند خواستار برگزاری انتخابات اقلیم کردستان شوند، حزب دموکرات به تنهایی نمی‌تواند مانع از این اقدام شود.

پیش‌تر پایگاه خبری- تحلیلی شارپرس گزارش داد که نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان اعلام کرده که انتخابات پارلمانی اقلیم در ماه سپتامبر (شهریور) سال جاری میلادی برگزار می شود، اما تأکید کرده که انتخابات منصب ریاست اقلیم کردستان برگزار نخواهد شد.