جمعه ۳۱ فروردین ۰۳ - April 19, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 13760
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۵:۳۴

وزیر همکاری ‌اقتصادی و توسعه آلمان امروز به عراق می‌رود

مهم‌ترین هدف "گرد مولر" از سفر به عراق، هماهنگی با دولت عراق برای بازگرداندن پناهجویان جنگی عراقی به کشورشان است. آلمان مصمم است، در این زمینه عراق را با کمک‌های مالی و انسانی حمایت کند.

مهم‌ترین هدف “گرد مولر” از سفر به عراق، هماهنگی با دولت عراق برای بازگرداندن پناهجویان جنگی عراقی به کشورشان است. آلمان مصمم است، در این زمینه عراق را با کمک‌های مالی و انسانی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، گرد مولر، وزیر همکاری اقتصادی و توسعه آلمان امروز (یکشنبه) به بغداد سفر می‌کند. او قرار است با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در باره آماده‌سازی شرایط برای بازگشت پناهجویان عراقی از آلمان گفت‌وگو کند. او همچنین معضل فساد اقتصادی در عراق را با العبادی درمیان خواهد گذاشت.

مولر علاوه بر این با بازماندگان قربانیان کشتار داعش، نمایندگان مسیحیان و رهبر دینی ایزدیان عراق نیز ملاقات و تبادل‌نظر خواهد کرد.

سیاستمدار وابسته به حزب سوسیال مسیحی آلمان روز شنبه ضمن بیان اینکه صدها هزار آواره جنگی درون‌مزری عراق به خانه‌های خود بازگشته‌اند، اظهار داشت: «اکنون زمان آن فرارسیده است که زمینه را برای بازگشت پناهجویان عراقی از آلمان آماده کنیم».

مولر تاکید کرد: «داعش شکست خورده است اما هنوز بیش از دو میلیون انسان آواره هستند».

او  ضمن یادآوری اینکه بر اثر جنگ “پل‌ها، بیمارستان‌ها و برخی شهرهای عراق به‌کلی ویران شده‌اند” تاکید کرد که دولت آلمان علاوه بر کمک به بازسازی زیرساخت‌های این کشور، اهمیت ویژه‌ای برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان قائل است.

وزیر همکاری‌ اقتصادی و توسعه آلمان به شمار بالای پناهجویان سوری در عراق نیز اشاره کرد و گفت، برای جلوگیری از بازگشت تروریست‌ها به قدرت، باید شرایط مناسب برای بازگشتن مردم به خانه‌هایشان فراهم شود.

مولر اظهار داشت که یکی از نخستین اقدامات موثر در این زمینه طرح “چشم‌انداز وطن” است. نخستین گام این طرح، ایجاد یک مرکز مشاوره در عراق است که برای ایجاد دوره‌های آموزشی و کارآفرینی تلاش خواهد کرد.

یکی دیگر از اقدامات، طرح، “پول نقد در ازای کار” است که به گفته مولر «بر اساس آن، خانواده‌هایی که در بازسازی عراق شرکت دارند، حقوق دریافت می‌کنند.»

دولت آلمان از سال ۲۰۱۴ به بازسازی عراق و ایجاد ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این کشور کمک می‌کند و با پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو، دومین حامی مالی بزرگ عراق به‌شمار می‌رود.

دوسوم کمک‌های مالی برای توسعه عراق را پنج کشور، از جمله آلمان، به عهده گرفته‌اند.

برچسب ها :
دیدگاه شما


7 − = یک