- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

هیئتی از کارشناسان سازمان ملل به عراق می رود

بر اساس گزارش شبکه السومریه، فالح الساری در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه اعضای این کمیته گفت ای کمیته فضا را به روی تمام طیف‌های جامعه باز می‌کند تا نظرات و دیدگاه های خود را درباره تعدیل قانون اساسی بیان کنند. وی افزود نشست‌های این کمیته همچنان ادامه خواهد یافت تا تمام تعدیلات مربوط به قانون اساسی تکمیل شود.

سازمان ملل در نشست‌ها شرکت کرده و همچنان به حضور فعال و موثر خود ادامه خواهد داد. وی افزود کارشناسان امور قانون اساسی سازمان ملل هم اواخر هفته جاری وارد عراق خواهند شد.

پارلمان عراق در نشست روز دوشنبه ۲۸ اکتبر خود، تشکیل کمیته پارلمانی برای انجام تعدیل قانون اساسی را تصویب کرد .

کمیته تعدیل قانون اساسی، فالح الساری را به عنوان رئیس خود برگزید

یک منبع پارلمانی گفت فالح الساری نماینده پارلمان عراق به عنوان رئیس کمیته تعدیل قانون اساسی انتخاب شده است. این منبع به السومریه گفت کمیته تعدیل قانون اساسی، فالح الساری نماینده پارلمان را به عنوان رئیس خود انتخاب کرده است.

محمد تمیم هم به عنوان معاون رئیس کمیته تعدیل قانون اساسی عراق انتخاب شده است.

قصی الشبکی عضو کمیته تعدیل قانون اساسی روز یکشنبه بر اهمیت دور شدن فعالیت کمیته از فشارها و دخالت‌ها و تاثیرگذاری‌های سیاسی و حزبی تاکید کرد و گفت این کمیته برای بازنگری در تمام مفاد قانون اساسی برای اینکه تغییراتی متناسب با واقعیت و نه تغییرات شکلی و ظاهری ایجاد شود.

خبر دیگر اینکه پارلمان عراق، سیزدهم جلسه خود را به ریاست محمد الحلبوسی رئیس خود برگزار می‌کند.

مهمترین مفاد قانون جدید انتخابات پیشنهادی از سوی رئیس جمهور عراق

یک منبع آگاه از مهمترین مفاد قانون جدید انتخابات پیشنهاد شده از سوی ریاست جمهوری خبر داد. بر اساس گزارش شبکه السومریه، متن این پیش نویس قانون پیشنهادی را ریاست جمهوری عراق آماده کرده است که مهمترین نکاتی که در این قانون پیشنهادی آمده و البته برای نخست وزیر عراق ارسال شده تا در نهایت تقدیم پارلمان شود،‌ به این شرح است :

-تشکیل کمیساریای عالی مستقل از بخش‌های متخصص جامعه به دور از سهمیه‌خواهی حزبی

– تبدیل حوزه انتخاباتی از استانی به منطقه و شهر(یعنی قبلا همه استان یک حوزه انتخابیه بوده اما با قانون جدید هر بخش و منطقه یک حوزه انتخاباتی می‌شود و استان به چندین حوزه انتخابیه تبدیل می‌شود و هر بخش هم خودش یک حوزه انتخابیه است‎

– لغو قوانین موجود و نمایندگی نسبی و تصویب سیستمی بر اساس اینکه هر نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند، به پارلمان راه یابد

– کاهش تعداد نمایندگان پارلمان از ۳۲۹ نفر فعلی به ۲۱۳ نفر

– اعطای فرصت نامزدی به جوانان برای شرکت در انتخابات از طریق کاهش سن نامزدی به ۲۵ سال