چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۰۳ - April 24, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 14456
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۲۴

همگرایی مالکی، نجیفی و العامری برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در عراق

با تغییری چشمگیر در مذاکرات تشکیل کابینه عراق، نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون با اسامه النجیفی، رهبر ائتلاف "القرار" نشستی داشت، همچنین او با هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح دیدار کرد. فالح الفیاض، عضو ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نیز به مالکی نزدیک شده که این نشان دهنده بروز اختلافاتی در ائتلاف النصر است.

با تغییری چشمگیر در مذاکرات تشکیل کابینه عراق، نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون با اسامه النجیفی، رهبر ائتلاف “القرار” نشستی داشت، همچنین او با هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح دیدار کرد. فالح الفیاض، عضو ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نیز به مالکی نزدیک شده که این نشان دهنده بروز اختلافاتی در ائتلاف النصر است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، دفتر نوری مالکی در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس ائتلاف دولت قانون میزبان اسامه النجیفی، رئیس ائتلاف “القرار” و فالح الفیاض، رئیس جنبش عطا بود و با آن دو درباره آینده روند سیاسی و گفت‌وگوها میان فراکسیون‌های ملی گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است، حاضران در این نشست بر لزوم ورود سریع به آغاز اقدامات قانونی و اعلام تشکیل فراکسیون بزرگتر در قالبی ملی که شامل همه گروه‌ها و احزاب ملی باشد، تاکید کردند.

برخی منابع نیز از آشتی النجیفی و مالکی با میانجیگری فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق که در نشست حضور داشت، خبر می‌دهند.

روزنامه الحیاة چندی پیش فاش کرد، دو جناح شیعه رقیب در عراق یکی به رهبری مالکی و العامری و دومی به رهبری مقتدی صدر،‌ عمار حکیم و حیدر العبادی بر سر جذب احزاب اهل تسنن و کرد جهت تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان که مسؤول تشکیل کابینه و انتخاب نخست وزیر جدید است، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پس از آنکه العبادی هفته گذشته به مقتدی صدر و حکیم نزدیک شده و به دلیل موضعگیری‌اش در پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران از مالکی و العامری دور شد، برخی منابع آگاه مدعی شدند، مالکی و ائتلاف الفتح (گروه‌های شیعه) تلاش می‌کنند فالح الفیاض،‌ عضو برجسته ائتلاف النصر را به عقب‌نشینی و خروج از ائتلافش و پیوستن به آن در مقابل کاندیداتوری برای سمت نخست وزیری ترغیب کنند.

حضور الفیاض در نشست مذاکراتی مالکی و نجیفی نشانه‌ای از احتمال بروز اختلاف و چند دستگی در ائتلاف النصر بود، ‌این در حالی است که موضع‌گیری صدر و حکیم و علاوی در مذاکرات تشکیل کابینه دشوار به نظر رسید و صدر به پایبندی خود به موضع‌گیری‌اش درباره مخالفان و عدم مشارکت در تشکیل کابینه اشاره ضمنی داشت.

در صورتی که سناریوی ائتلاف دولت قانون، الفتح و القرار چهره‌های سیاسی اصل تسنن از جمله سلیم الجبوری، رئیس سابق پارلمان عراق محقق شود این ائتلاف حدود ۱۰۰ کرسی را تشکیل خواهد داد در حالی که ائتلاف صدر، حکیم و علاوی ۹۰ کرسی را به دست خواهد آورد و به این ترتیب دو حزب کرد، کفه ترازو را به سود فراکسیون غالب سنگین خواهند کرد.

برخی منابع آگاه به روزنامه الحیاة گفتند،‌ مالکی و العامری تلاش می‌کنند صدر را به پیوستن به فراکسیون بزرگتر پارلمانی شامل دو سوم کرسی‌های پارلمانی ترغیب کنند.

برچسب ها :
دیدگاه شما


5 − دو =