پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16849
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۵:۱۳

هشدار مرجعیت به روسای سه گانه درباره اصلاحات فوری

پلاسخرت در کنفرانسی مطبوعاتی در نجف اشرف پس از دیدار با آیت الله سیستانی به نقل از ایشان تأکید کرد که اگر تشکل های سیاسی دست به اصلاح گسترده نزنند باید طور دیگری اقدام کرد.

وبسایت رسمی آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر تشیع امروز خبر حضور «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق را در منزل خود در نجف منتشر کرد.

به گزارش «میدل ایست نیوز» آیت الله سیستانی در این دیدار ضمن اعلام تالم و نگرانی شدید خود نسبت به رخدادهای عراق، اعلام کردند: «از سال‌های پیش نسبت به خطرات وخامت فساد مالی و مدیریتی، وضعیت نابسامان خدمات‌رسانی عمومی و نبود عدالت اجتماعی مکررا هشدار دادیم اما مسئولان برای رفع این مشکلات، گوش شنوایی نداشتند تا این که اوضاع کشور به وضعیت بسیار خطرناک کنونی کشیده شد.»

مرجعیت عالیقدر تشیع در ادامه بر لزوم انجام اصلاحات واقعی در مدت زمانی معقول تاکید و از پیشنهادهای اخیر هیات دیپلماتیک سازمان ملل استقبال کردند.

ایشان با ابراز نگرانی از اینکه طرف‌های ذیربط جدیت کافی در انجام هر گونه اصلاحات واقعی نداشته باشند، اظهار داشتند: «اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه قادر به انجام اصلاحات لازم نیستند و یا اینکه نمی خواهند آن را انجام دهند، باید به پیش گرفتن راهی دیگر در این باره اندیشید چرا که وضعیت کنونی نمی تواند همانند پیش از تظاهرات ادامه یابد.»

آیت الله سیستانی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم خودداری از بکارگیری خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و توقف بازداشت‌ها و ربایش معترضان و بازخواست عاملین این اتفاقات که بر خلاف قانون و شرع دست به این اقدامات زده اند، مخالفت خود را با مداخلات خارجی در امور داخلی عراق و اتخاذ کشور به میدانی برای تصفیه حساب میان برخی طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای اعلام کردند.

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق، پس از دیدار با آیت الله سیستانی تأکید کرد که مرجعیت از عدم جدیت نیروهای سیاسی در اجرای اصلاحات ابراز نگرانی کرده است.

پلاسخرت در کنفرانسی مطبوعاتی در نجف اشرف پس از دیدار با آیت الله سیستانی به نقل از مرجعیت تأکید کرد که مردم بدون تحقق مطالبات عملی به خانه هایشان بازنخواهند گشت و افزود که اگر رؤسای سه گانه نتوانند یا نخواهند این اصلاحات را اجرا کنند باید طور دیگری اقدام کرد.

او گفت که آیت الله سیستانی تأکید کرده که توصیه های لازم به دولت ازجانب مرجعیت انجام شده و وقت عمل است و ایشان بر ضرورت احترام گذاشتن همه اطراف به استقلال و حاکمیت ارضی عراق تأکید کرده است.

او اظهار داشت که مرجعیت بر ضرورت خودداری از خشونت در برخورد با افرادی که تظاهرات مسالمت آمیز انجام می دهند و توقف فوری بازداشت ها و آدم ربایی ها و انجام اصلاحات تأکید کرده است.

او افزود که مرجعیت از پیشنهاد سازمان ملل درباره قانون یکپارچه انتخابات استقبال کرده است.

پلاسخرت در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره منظور از «اقدام طور دیگر» گفت که طور دیگر یعنی طور دیگر و همین عبارت به اندازه کافی معنادار است.

او وضعیت کنونی کشور را نگران کننده دانست و افزود که اقدام فوری سران سیاسی بسیار مهم است چون مطالبات تظاهرات کنندگان کاملا مشروع است و تأکید کرد که در مذاکراتش با تظاهرات کنندگان دیده که آنان از نبود پیشرفت در سال های گذشته بسیار ناراضی اند و نیروهای سیاسی باید از این فرصت استفاده کنند وگرنه تظاهرات بار دیگر ازسر خواهد گرفته شد.

پلاسخرت تأکید کرد که همه گزارش های قابل اعتماد در حال دریافت و بررسی و تحقیق است و اگر نیروهای امنیتی می گویند که به مردم تیراندازی نکرده اند باید دید که عامل کشتار مردم چه کسی است و تحقیق کند که گازهای اشک آور از کجا آمده است.

او گفت که سازمان ملل اوضاع را زیر نظر دارد و برای پیشرفت کشور تلاش می کند و باید گفت که وقت آن است که دولت عراق دست به اقدام عملی بزنند و نیروهای سیاسی هم باید بعد از ۱۶ سال برای دستاوردی جدی تلاش کنند.

وی تأکید کرد که عراق یک کشور مستقل است و سازمان ملل فقط می تواند مشورت بدهد و همه کشورها و نهادهای بین المللی باید برای حفظ استقلال عراق تلاش کنند و عراق را به میدان نزاع خود تبدیل نکنند.

برچسب ها :
دیدگاه شما


چهار + = 7