- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

نوری مالکی خواستار برچیدن سهمیه‌بندی سیاسی و حفظ سلاح حشد شعبی شد

معاون رئیس جمهوری عراق از ملت این کشور خواست تا به درخواست‌ها در زمینه تحریم انتخابات گوش ندهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد: از سوی برخی که ادعای زیرکی دارند توطئه‌ای در زمینه درخواست تحریم انتخابات و مشارکت نکردن در انتخابات مطرح است، از این رو از عراقی‌ها می‌خواهم تا نسبت به این سخنان بی‌توجه باشند و به آن‌ها گوش ندهند.

وی در ادامه افزود: ما به خاطر حفظ پیروزی‌ای که علیه داعش محقق ساختیم، به توافق سیاسی نیاز داریم.

معاون رئیس جمهوری عراق بر ضرورت وجود اکثریت سیاسی برای اینکه کشورش بتواند دولتی قوی بسازد، تاکید کرد و افزود: با اکثریت سیاسی می‌توان دولتی قوی ساخت.

نوری مالکی همچنین تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند با فساد  مبارزه کنند باید با سهمیه‌بندی (ریشه‌های فساد) مبارزه کنند و آن‌ها را از بین ببرند، زیرا مانع  خدمت‌رسانی می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری عراق روز جمعه گفته بود، اساس مداخله‌های خارجی و آشوب‌های تقسیم و همه‌پرسی سهمیه بندی سیاسی و سیستم تقسیم پست‌ها و قدرت‌هاست.

وی تلاش برای تغییر نظام سیاسی کنونی و تشکیل دولتی با اکثریت پارلمانی را خواستار شد و تاکید کرد، نامزدی‌اش برای نخست وزیری به ایجاد فراکسیونی‌ بزرگتر که در جلسه اول پارلمان به وجود خواهد آمد، بستگی دارد.

مالکی اظهار داشت: ما در مرحله سخت تاریخ عراق به سر می‌بریم که همان مرحله داعش است و سیاستمداران و مقاماتی با ما در دولت هستند و طرح‌های عدیده‌ای برای ساقط کردن عراق وجود دارد.

وی تصریح کرد، حشد شعبی قدرتی است که ارتش، پلیس را برای دفاع از کشور تقویت کرد. روزهای حضور داعش روزهای سختی بودند و این درس بزرگی است. ما به مردم اطمینان داریم هیچ کس نمی‌تواند خاک عراق را بار دیگر هدف قرار دهد. تا زمانی که حشد شعبی است کشور در امن و امان به سر می‌برد.

مالکی خواستار حفظ سلاح حشد شعبی شد و گفت: ما باید پیروزی را حفظ کنیم و این با باقی ماندن سلاح در دست مجاهدان و باقی ماندن عشایر در میدان ممکن است.