- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

نماینده آیت‌الله «سیستانی»: «الحشد الشعبی» عراق را سربلند کرد

نماینده مرجعیت عالی شیعیان عراق خطاب به نیروهای «الحشد الشعبی»، آنان را مایه سربلندی کشور در نبرد با تروریسم دانست.

 به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس [1]، «عبدالمهدی الکربلائی» نماینده مرجعیت عالی شیعیان در عراق، امروز (چهارشنبه ۷ فوریه) از نیروهای «الحشد الشعبی» تقدیر کرد.

وی خطاب به نیروهای الحشد الشعبی گفت: شما مبارزان، در میدان‌های نبرد، در آخرین مراحل غلبه بر گروه‌های جنایتکاری را که قصد جان ملت عراق و امنیت آنها کرده بودند، مشارکت کردید.

نماینده آیت‌الله سیستانی از طریق بی‌سیم به مبارزان الحشد الشعبی گفت: شما عراق را سربلند کردید. شما مصداق این سخن خداوند در قرآن کریمید که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ » (خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد، خریده است همان کسانى که در راه خدا مى ‏جنگند؛ مى‌‏کشند و کشته مى‌‏شوند).

این در حالی است که امروز، هشت تیپ نظامی از نیروهای الحشد الشعبی، ارتش، واکنش سریع و فرماندهی عملیات «صلاح الدین» با پشتیبانی نیروی هوایی عراق از صبح امروز عملیاتی را برای تامین امنیت و پاکسازی مناطق شرقی شهرستان «طوز‌خورماتو» آغاز کرده‌اند.

سرتیپ «ثامر الحسینی» فرماندهی نیروهای واکنش سریع عراق نیز یکی از اهداف این عملیات را پاکسازی منطقه از حضور اعضای گروه مسلح موسوم به «پرچمهای سفید و سایر بقایای تروریست‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: پس از شکست داعش در عراق و در مناطق «طوز خورماتو» در شرق استان «صلاح‌الدین» و اعمال قانون دولت مرکزی در این منطقه از ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی، سازمان جدیدی تحت عنوان پرچمهای سفید ظهور کرد.

فرماندهی نیروهای واکنش سریع عراق ادامه داد: واقعیت ماجرای این گروه مسلح این است که بقایای داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی مشابه با شماری از جدایی‌طلبان مخالف شرایط جاری در مناطق مورد منازعه متحد شدند و این گروه را تشکیل دادند.

وی درباره این جدایی‌طلبان توضیح داد: این افراد، تحت تعقیب نیروهای کردی آسایش و پیشمرگه نیز هستند و ضرورت ایجاب کرده که با تروریست‌ها متحد شوند و گروه پرچمهای سفید را تشکیل دهند تا در منطقه‌ای کوهستانی پناه گیرند. شرایط جغرافیایی منطقه نیز به نفع آنهاست و دسترسی به آنها دشوار است اما امروز عملیات نظامی ویژه‌ای برای پاکسازی کامل این منطقه آغاز شده است.

الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق، در پی فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد؛ زمانیکه داعش در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ موصل را اشغال کرد و روزهای بعد پیشروی خود را به سوی بغداد ادامه داد.

این نیرو که متشکل از نیروهای داوطلب مردمی از مذاهب و اقوام مختلف عراق است،‌در نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آراء نمایندگان پارلان عراق، یک سپاه جدا از ارتش نام گرفت. در حال حاضر این نیروها مستقیما زیر نظر و فرماندهی نخست‌وزیر عراق به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق هستند.