- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

نشست نخست وزیر عراق با اتباع ایرانی

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در نشستی با شهروندان عراقی ساکن ایران تأکید کرد که عراق و ایران از دیرباز مهد تمدن و از کهن ترین اعصار با یکدیگر بوده اند و نزدیک کردن دو کشور به یکدیگر به معنای زنده کردن تاریخ و حیات دو ملت است در حالی که کسانی می خواستند دو کشور جدا از هم و همچون جزایری بی روح باشند.

او روز یکشنبه در این دیدار در تهران گفت که مردم عراق در سختی ها به ایران پناه آوردند و از ایران بود که مراجع و افرادی فداکار پیروزی عراق بر طاغوت را عملی ساختند.

نخست وزیر عراق دیدار خود با رهبر انقلاب را دیداری سرشار از معانی معنوی خواند و گفت که بحث هایی که در این دیدار شد نشان می دهد که چگونه دو کشور برای یکدیگر و برای دیگر ملت های منطقه تلاش و فداکاری می کنند.

او بخش مهمی از مشکلات در عراق را به مسائل قانونی و قانون گذاری مربوط دانست و گفت که امریکایی ها می خواستند قانون نخبه گرایانه ای را به عراق تحمیل کنند اما با ایستادگی مرجعیت شیعه مجبور به تدوین قانون اساسی با خواست ملت شدند و افزود که این قانون با همه اشکلاتش که باید رفع شود نقش مهمی در تثبیت نهادهای دموکراتیک و حکومتی در کشور داشته و در میان کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی که قانون ثابت ندارند بی نظیر است.

عبدالمهدی سفر اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به عراق را یک نقطه عطف و سفری تاریخی خواند که بسیاری از گره ها و نگرانی ها را برطرف کرد و افزود که هرچه روابط دو کشور قوی تر و گسترده تر شود بسیاری مشکلات خود به خود حل خواهد شد و تأکید کرد که روند بهبود روابط دو کشور ادامه خواهد یافت.

پیش از عبدالمهدی «سعد قندیل» سفیر عراق در ایران طی سخنانی به نخست وزیر عراق خیر مقدم گفت و از «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران بابت تلاش برای برگزاری این مراسم تقدیر کرد و خطاب به حاضران تأکید کرد که سفارت عراق در تهران و کنسولگری های این کشور آماده خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات آنان است.

دکتر «صاحب الحریری» نیز به نمایندگی از اتباع عراقی ساکن ایران برخی از مشکلات مربوط به ثبت مدارک هویتی را با نخست وزیر عراق در میان گذاشت و همچنین خواستار تأسیس مدارس عراقی در ایران شد.