جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16080
دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۴:۱۸

نخست وزیر عراق: سفر روحانی به بغداد ترس و شک را از بین برد

نخست وزیر عراق با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور ایران به بغداد، روایتی از دیدار روز گذشته خود با مقام معظم رهبری را ارائه داد.

نخست وزیر عراق با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور ایران به بغداد، روایتی از دیدار روز گذشته خود با مقام معظم رهبری را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عصر امروز عادل عبدالمهدی در همایش اقتصادی تجاری ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره به سیل اخیری که بخش‌هایی از کشورمان را در برگرفت، با تسلیت نسبت به جان‌باختن تعدادی از شهروندان ایرانی، سفر رئیس جمهور ایران به عراق را یک سفر تاریخی و سرنوشت‌ساز خواند که برای هر دو کشور دستاوردهای بسیاری را به همراه داشت.

نخست‌وزیر عراق گفت: سفر رئیس جمهور ایران به عراق علاوه بر همه دستاوردهایش، یک چیز مهم را از بین برد؛ این سفر، ترس، شک و کندی در اقداماتی که باعث شده بود تا کارهایی بر زمین بماند از بین برد و باعث شد تا توافقاتی که پیش از این به امضا رسیده ولی به مرحله اجرا نرسیده بود، اجرایی شود.از همین رو ما در کمتر از یک ماه، با یک هیئت تجاری بزرگ به ایران آمدیم تا این توافقات را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: دو کشور حدود ۳۰ سال پیش با یکدیگر درگیر جنگ بودند ولی امروز شاهدیم رئیس جمهور ایران به عراق سفر می‌کند و ما در تهران حاضر می‌شویم و هر هفته مسئولین دو کشور سفرهایی را به عراق و ایران دارند و این علاوه بر میلیون‌ها سفری است که شهروندان ایرانی و عراقی به منظور زیارت، گردشگری، درمان و تحصیل به کشورهای یکدیگر سفر می‌کنند.

عبدالمهدی در ادامه به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های مختلف از جمله علوم، تکنولوژی و دانشگاهی اشاره کرد و افزود: امروزه وقتی به فهرست دانشگاه‌های معتبر دنیا نگاه کنیم نام برخی از دانشگاه‌های ایران هم در آن وجود دارد که روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و ما امیدواریم بتوانیم از این تجارب ایران استفاده کنیم.

نخست‌وزیر عراق به دیدار روز گذشته خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:‌ ایشان در این دیدار به من موضوع مهمی را خاطرنشان کردند و تاکید داشتند که ما به علم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم که این توصیه ایشان نشان دهنده نگاه صحیح و نافذ است.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم همه پیشرفت‌های دو کشور ایران و عراق، ما هنوز در مکانیزم‌های اقتصادی، اداری، بانکداری و حتی تجاری، از مکانیزم کشورهای پیشرفته دنیا عقب هستیم و ما در این بخش در صف اول قرار نداریم درحالیکه ما باید از این غافله پیشی بگیریم و شکافی که هر روز بین ما و کشورهای پیشرفته عمیق‌تر می‌شود را کم کنیم چراکه مکانیزم و تکنولوژیی که ما امروز از آن استفاده می‌کنیم بعضاً مربوط به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است.

عبدالمهدی با بیان اینکه جنگ ایران و عراق، سرمایه‌های بسیاری را از دو کشور گرفت گفت: قبل از جنگ نحس بین دو کشور، ایران و عراق روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردند ولی اکنون نصف آن را تولید می‌کنیم و این کاهش تولید به دلیل کوتاهی و کاهش توانایی‌های ما نیست، بلکه به این دلیل است که بعضی‌ها نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند، زیرا می‌دانند اگر این دو کشور پیشرفت کنند منطقه هم پیشرفت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: عراق زمانی از خطوط راه‌آهنی برخوردار بود که این کشور را به اروپا متصل می‌کرد ولی امروز این خط راه‌آهن در عراق وجود ندارد.

نخست وزیر عراق امنیت را یکی از مهمترین مولفه‌ها در توسعه و پیشرفت دانست و افزود: کشورهای منطقه بدون امنیت واقعی نمی‌توانند پیشرفت کنند چراکه در صورت عدم وجود امنیت واقعی، ممکن است همه دستاوردهایی که طی سالیان دراز به دست آمده در یک روز از دست رود.

عبدالمهدی با اشاره به پیشرفت کشورهایی از جمله مالزی، اندونزی و برزیل که در کوتاه مدت پیشرفت کردند، توانمندی ایران و عراق را بیش از این کشورها دانست و افزود: ایران و عراق مهد تمدن جهانی هستند و این دو کشور قدرت‌های مادی و انسانی بسیاری دارند و از همین رو لازم است که امروز بر ترس‌های خود غلبه کنیم و پا را از این پروژه‌های فعلی فراتر بگذاریم.

برچسب ها :
دیدگاه شما


− چهار = 0