- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

نخست وزیر عراق با ارائه توضیحاتی نامزدهای خود برای تکمیل کابینه را معرفی کرد

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، با ارسال نامه ای رسمی به مجلس عراق، ضمن معرفی نامزدهای پیشنهادی وزارتخانه های بدون وزیر درباره روند تکمیل کابینه توضیحاتی داد.

به گزارش میدل ایست نیوز، در این نامه که در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹ صادر شده تأکید شده که نیروهای سیاسی با توافق بر تشکیل کابینه مانع از ایجاد خلأ سیاسی در کشور شدند، اما تکمیل کابینه با مشکلات بسیاری همراه شد.

او در این نامه از نامه پیشین خود به سران سیاسی عراق در ۳۱ مه خبر داده و افزوده که برخی از وی بابت کامل نشدن کابینه انتقاد کرده اند، اما «واقعیت آن است که معرفی وزرا به مجلس بدون تضمین انتخاب آنان به دولت و نامزدها آسیب می رساند و این اتفاقی است که در عمل با معرفی چند وزیر پیشین رخ داده است».

عبدالمهدی در آن نامه خود تأکید کرده که همه وزارتخانه ها براساس قواعد قانونی به مسئولیت خود ادامه می دهند و اداره چهار وزارتخانه با سرپرست چیز تازه ای نیست و همواره در تاریخ عراق سابقه داشته است هرچند تعیین نکردن تکلیف وزارتخانه ها برای مدتی طولانی کار درستی نیست.

او افزوده که باید این موضوع هرچه سریع تر فیصله یابد تا وارد کارهای مهم تری مانند «پست های اداری و سرپرست ها و تصویب قونین مهم و امثال آنها شویم» و ابراز امیدواری کرده که مجلس امسال تعطیلات تابستانی نداشته باشد تا بتواند به کارها رسیدگی کند.

نخست وزیر عراق همچنین تأکید کرده که در نامه پیشین خود ۲۰ ژوئن را مهلت پایانی برای توافق تشکل های سیاسی جهت معرفی وزرا تعیین کرده و افزوده که اگر تا این زمان تشکل های سیاسی وزرای پیشنهادی خود را معرفی نکنند خود شخصا در این باره تصمیم می گیرد و اگر نامزدهای پیشنهادی او رأی نیاوردند ظرف ۳ روز گزینه های جایگزین را معرفی خواهد کرد و این وضعیت آن قدر ادامه خواهد یافت تا کابینه تشکیل شود.

عبدالمهدی افزوده که در نهایت پس از آن نامه تشکل های سیاسی نامزدهای خود را معرفی و به نخست وزیر آزادی عمل داده و وعده داده اند که به هر نامزدی که انتخاب کند رأی خواهند داد.

او تأکید کرده که بر این اساس نام نامزدهای وزارتخانه های باقی مانده را با استعلام های هیئت پاکدستی و هیئت بازپرسی و عدالت به مجلس ارسال می کند.

در این نام این افراد برای پست های باقی مانده در کابینه معرفی شده اند:

وزیر دفاع: نجاح حسن الشمری؛ وزیر کشور: یاسین طه حسن الیاسری؛ وزیر آموزش: سفانة حسین الحمدانی؛ وزیر دادگستری: فاروق امین عثمان الشوانی.