سه شنبه ۲۸ فروردین ۰۳ - April 16, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 14681
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۶:۰۹

منبع نزدیک به صدر: هدف مذاکرات فتح و سائرون تشکیل ائتلافی فراگیر است

العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به مقتدی صدر گزارش داده است که تفاهم های جدیدی میان هادی العامری و مقتدی صدر در حال شکل گیری است که تغییراتی را در ساختار سیاسی عراق ایجاد می کند.

العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به مقتدی صدر گزارش داده است که تفاهم های جدیدی میان هادی العامری و مقتدی صدر در حال شکل گیری است که تغییراتی را در ساختار سیاسی عراق ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، بعد از نزدیکی نسبی میان ائتلاف سائرون و ائتلاف فتح منابع عراقی نزدیک به «مقتدی صدر» به العربی الجدید گفته اند که مذاکرات با رهبران ائتلاف فتح لزوما به معنای ائتلاف و پیوستن به یک جبهه نیست بلکه هدف از این مذاکرات این است که هیچ دولت باثباتی بدون توافق همه جانبه حتی با رقبا ایجاد نخواهد شد.

یک منبع عالی رتبه در جریان صدر به العربی الجدید گفته که دیگر گزینه نخست وزیری در دست حزب الدعوه و جناح های مختلف آن از جمله جریان وابسته به حیدر العبادی نخست وزیر فعلی یا نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق نیست و می توان این را نقطه اشتراک همه جریان های سیاسی عراقی دانست.

به گفته او جریان صدر برنامه دولت مورد نظر خود را به ائتلاف فتح ارائه داده اند و قطعا جریان فتح با دولتی تکتوکرات مخالفت  نخواهد کرد.

این عضو ارشد جریان صدر تأکید کرد که آنها خواستار انتخاب نخست وزیری هستند که پیش از این هیچ پُست اجرایی نداشته و به هیچ کدام از جریان های سیاسی مشخص وابسته نباشد. این منبع مدعی شده که مرجعیت عراق در نجف هم از توافق فتح با سائرون حمایت کرده و آن را راهی میانه برای آغاز راه تغییر می دانند.

در همین راستا «ریاض عدنان» عضو حزب کمونیست عراق گفته که سال ۲۰۱۸ می تواند پایان کار دولت های وابسته به حزب الدعوه در ده سال آتی در عراق باشد و تأکید کرد که توافقی ایجاد شده تا این حزب در طول ۴ سال آتی در رأس قدرت نباشد.

از سوی دیگر «حامد الموسوی» نماینده ائتلاف البناء از مذاکراتی در بغداد، نجف و کربلا برای رسیدن به توافقی برای تشکیل دولت خبر داده و افزود که ممکن است عقب نشینی هایی از سوی هادی العامری و عقب نشینی هایی از سوی سائرون به ریاست مقتدی صدر برای تشکیل ائتلاف اکثریت صورت بگیرد و افزود که ویژگی گفتگوهای سیاسی در عراق بعد از حوادث اخیر بصره تغییر کرده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ نُه = 10