- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

مصطفی الکاظمی: حاکمیت ارضی عراق خط قرمز است

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در عراق در اولین سخنرانی تلویزیونی خود پس از تکلیف تاکید کرد که مأموریت واگذار شده به وی مسئوليتي دشوار است که به تنهایی توان انجام آن را ندارد.

الکاظمی در سخنرانی تلویزیونی خود که پنجشنبه شب انجام شد از رئیس جمهور عراق و همه نیروهایی که در این شرایط حساس عراق به وی اعتماد کردند تقدیر و تشکر کرد و گفت که مسئولیت دشوار مأموریت یک فرد نیست بلکه مسئولیت بر عهده همگان است.

او عید نیمه شعبان را به ملت عراق و جهان اسلام تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این روز آغاز خیر و شکوفایی برای عراق و کشورهای منطقه باشد.

الکاظمی همچنین سالروز سقوط رژیم دیکتاتوری و تأسیس نظام سیاسی تازه با همه مسائل و مجادلات درونی و خارجی آن را گرامی داشت و گفت که ملت عراق متأسفانه هنوز به آمال و آرزوهای خود نرسیده است و افزود که عراق شاهد ناکامی‌هایی در سطوح گوناگون بوده که همه در آن مسئول‌اند و امروز بر همه است که در روال‌ها بازنگری و با ملت و با خود شفافیت و صراحت پیشه کنند.

او گفت که کابینه ای که به‌زودی به مجلس معرفی خواهد کرد کابینه‌ای خدمتگزار مردم در عمل و نه در حرف خواهد بود و افزود که همه بدون استثنا مسئولیت حمایت از این دولت و موفقیت آن و مشارکت در خدمت‌رسانی به ملت را برعهده دارند.

او تاکید کرد که دولت در خط مقدم حمایت از ملت در برابر ویروس کرونا خواهد بود و از همه روابط داخلی و خارجی برای حمایت از عراق دربرابر این بیماری همه‌گیر استفاده و از آسیب‌دیدگان محدودیت‌ها و کادرهای درمانی حمایت خواهد کرد و بودجه‌های لازم برای حمایت از سلامت عمومی را اختصاص خواهد داد.

وی تأکید کرد که حاکمیت ارضی عراق خط قرمز است و این موضوعی نیست که جای بحث داشته باشد و جای مجامله درمورد حقوق عراق و ملت عراق نیست و کرامت عراق و ملتش جای کوتاه آمدن ندارد و افزود که عراق کشوری با سابقه و دارای حاکمیت ارضی و استقلال است و هر تصمیمی در آن باید به دست مردمش باشد.

او گفت که تکرار خواهد کرد که حاکمیت ارضی عراق موضوعی نیست که جای بحث داشته باشد و تصمیم عراق به دست فرزندانش است و عراق متعلق به ملت عراق است.

الکاظمی تأکید کرد که سلاح از هر نوع سنگین و متوسط و سبک باید در انحصار دولت و فقط دولت باشد و همه نهادهای نظامی کشور اعم از ارتش و الحشد الشعبی و پیشمرگه موظف به عمل به مسئولیت‌های خود در جلوگیری از آشوب در حمل سلاح هستند و با اقدامات قاطع برای انحصار سلاح به دست دولت تلاش خواهد شد.

او افزود که اقتصاد عراق دچار مشکلاتی شده و هزینه های جاری اقتصاد کشور را ضعیف کرده و دولت وی تلاش می‌کند که اقتصاد کشور را به پیش برد و سرمایه‌گذاری‌ها را توسعه و درآمدهای کشور را تنوع بخشد.

وی با اشاره به مطالبات مردم در تظاهرات اخیر آن را امانتی بزرگ بر دوش خود خواند و گفت که ملت عراق فداکاریی‌های بسیاری در جنگ با داعش و در میدان‌های تظاهرات نشان داده‌اند و دولت برای حفظ این حقوق تلاش خواهد کرد.

او گفت که روابط خارجی عراق باید موفق باشد و لازمه این موفقیت بنا نهادن آن بر پایه احترام و تعامل و تعادل با همه کشورهای همسایه و منطقه و جهان بر پایه حاکمیت ارضی عراق است و افزود که بحران‌های خارجی کمکی به مسائل داخلی نمی‌کند و روابط مبتنی بر منافع مشترک است که ثبات کشور را تأمین و اقتصاد را تقویت می‌کند و مهم‌ترین چیز آن است که کرامت ملت عراق حفظ شود.

او گفت که روابط خارجی عراق در دولت وی روابط متوازن خواهد بود و اجازه اهانت به هیچ عراقی‌ای را در داخل و خارج از راه متهم کردن افراد به سرسپردگی به خارج نخواهد داد و افزود که قدرت عراقی هرگز سرسپرده خارجی نخواهد بود، «ما دشمنان سرسخت دشمنانمان و برداران همسایگان و دوستانمان و فقط خدمت گزار ملتمان هستیم».

الکاظمی مبارزه با فساد و مفسدان را مسئولیتی ملی خواند و گفت بازگشت آوارگان موضوعی است که هرگز از آن کوتاه نخواهد آمد.

او گفت که باید در کنار هم عراق را از بحران‌ها و جنگ‌های پوچ دور نگه داریم و در عمل نشان دهیم که مرد میدان هستیم و با اعتماد متقابل و اعتماد به دولت برای پیشبرد امور کشور تلاش کنیم و ملت حکومت را بخشی از خودش بداند.

او همچنین یاد شهدای عراق و تاریخ تمدن این کشور را گرامی داشت.