پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16870
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۵:۲۰

مرجعیت عالی شیعه: هنوز جدیتی در اجرای اصلاحات دیده نمی شود

نماینده مرجعیت عالی شیعه تأکید کرد که تظاهرات مردم و تلاش برای اصلاح اوضاع کشور و خارج کردن آن از وضعیت فقر و فساد موضوعی ملی و مربوط به عراق است.

«سید احمد الصافی»، نماینده مرجعیت عالی شیعیان در خطبه های نماز جمعه کربلا بیانیه مرجعیت درباره تحولات عراق را قرائت کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز در این بیانیه آمده که بار دیگر مرجعیت موضع خود را در قبال اعتراضات موجود و مطالبه اصلاح اعلام می‌کند:

۱. حمایت از تظاهرات و تاکید بر مسالمت آمیز بودن آن و تعرض به تظاهرات کنندگان مسالمت جو از هر راه موجود و نیز محکوم کردن حمله به نیروهای امنیتی و مراکز اقتصادی و تاسیسات حکومتی و خصوصی و لزوم برخورد قاطع غذایی با اینگونه اقدامات و خودداری از هر گونه تسامح درباره آن.

۲. دولت مشروعیت خود را در نظام‌های غیر استبدادی از ملت می‌گیرد و هیچ منبع مشروعیت دیگری وجود ندارد و برای همین بار دیگر بر ضرورت تدوین قانون انتخاباتی که در آن از هیچ گونه احزاب سیاسی جانبداری نشده باشد و امکانات واقعی برای تغییر نیروهایی رابه ملت  بدهد که در این سالها بر کشور حکومت رانده اند. هر قانونی که این گونه نباشد پذیرفته نیست. ضمن اینکه همه باید برای تشکیل کمیساریای مستقل انتخابات به دور از نفوذ نیروهای سیاسی تلاش کنند.

۳. با گذشت چندین روز از تظاهرات مردم و مطالبات مشروع آنان که باعث کشته شدن چند تن از تظاهرات‌کنندگان شد، در عمل شاهد اقدامی جدی برای کاهش امتیازات غیرعادلانه برخی مقامات و برخورد با فاسدان بزرگ و ارجاع اموال از دست رفته و دور شدن از سهمیه بندی و حساب و کتابهای حزبی در مسئولیت های دولتی و پست های ویژه باعث تردید در جدیت مقامات در عملی کردن مطالبات مردم و اصطلاحات واقعی می‌شود.

۴. تاکنون سابقه نداشته که شهروندان کشور به این نحو و با این حجم از قربانی و فداکاری و در این زمان طولانی وارد میدان های تظاهرات شوند و این علتی ندارد جز اینکه احساس کرده‌اند راهی جز این ندارند تا به وضعیت فساد که هر روز شدت می گیرد و نا‌به‌سامانی که در همه عرصه‌ها افزایش می‌یابد و توافق نیروهای حاکم ــ از همه طیف‌ها ــ برای تبدیل کشور به غنیمتی که میان تقسیم کرده‌اند و چشم پوشی برخی گروه‌ها از فساد گروه دیگر پایان دهند. کار به حد غیر قابل تحملی رسیده و برای بخش بسیاری مردم دستیابی به کمترین امکانات لازم برای معیشت دشوار شده است. اگر کسانی که قدرت را در اختیار دارند فکر می‌کنند که می‌توانند با امروز و فردا کردن از اصلاحات واقعی فرار کنند سخت در اشتباهند و اوضاع هیچگاه مانند پیش از تظاهرات نخواهد شد و همه باید به این موضوع آگاه باشند.

۵. تظاهرات مردم و تلاش برای اصلاح اوضاع کشور و خارج کردن آن از وضعیت فقر و فساد موضوعی ملی و مربوط به عراق است و همه مسئولیت آن هم برعهده شهروندان و نیروهای سیاسی این کشور است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در آن برای کشاندن آن به هر سمتی را ندارد و دخالت های متقابل خارجی خطر بزرگ تبدیل شدن عراق به میدان تصفیه حساب قدرت های جهانی و منطقه را به میان می آورد که بزرگ ترین بازنده آن ملت عراق خواهد بود.

برچسب ها :
دیدگاه شما


1 × = سه