پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16420
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۴:۴۴

 مراسم تحلیف «نیچروان بارزانی» برای ریاست اقلیم کردستان عراق برگزار شد

مراسم تحلیف «نیچروان بارزانی» برای ریاست اقلیم کردستان عراق امروز در اربیل با حضور چهره های سیاسی عراق و کردستان و نمایندگان کشورهای خارجی برگزار شد.

مراسم تحلیف «نیچروان بارزانی» برای ریاست اقلیم کردستان عراق امروز در اربیل با حضور چهره های سیاسی عراق و کردستان و نمایندگان کشورهای خارجی برگزار شد.

به گزارش میدل ایست نیوز: در این مراسم «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، و همچنین «مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، و «ثامر السبهان»، وزیر مشاور در امور خلیج فارس عربستان سعودی، نمایندگان کشورهای خارجی حضور داشتند. کردستان اعلام کرده بود که ۱۲۰۰ شخصیت داخلی و خارجی را به این مراسم دعوت کرده است.

این مراسم با سخنرانی «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، به زبان کردی آغاز شد که وی در آن بر ضرورت حل واقعی مشکلات اقلیم و بغداد به خصوص در مناطق مورد مناقشه تأکید کرد و گفت که این مشکل روز به روز پیچیده تر و عمیق تر می شود.

او تأکید کرد که داعش شکست خورد اما همچنین خطری برای اقلیم و برای کل منطقه است و همه باید با هماهنگی یکدیگر در برابر این خطر بایستند و برای جلوگیری از تکرار فجایع تلاش کنند.

بارزانی ابراز امیدواری کرد که مشکلات و اختلافات منطقه از راه مسالمت آمیز حل شود و افزود که جنگ به نفع هیچ کس نیست.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در سخنرانی خود در این تأکید کرد که آگاهی مناسبی در منطقه برای صلح و توسعه رخ داده است که باید از آن برای پیشرفت کشورهای منطقه تلاش کرد.

او از مسعود بارزانی و خدمات بزرگ و نقش عمیق وی در تحقق مسائل مهم تقدیر کرد و با اشاره بیش از نیم قرن مبارزه سیاسی و نظامی بارزانی در کنار جلال طالبانی و چهره های بزرگی مانند سیدعبدالعزیز حکیم و دیگران بر نقش تاریخی مهم وی در تدوین قانون اساسی و بنیان گذاری نظام سیاسی جدید در عراق تأکید کرد.

صالح افزود که ملت کردستان رنج های زیادی کشید و روستاهای بسیاری ویران شد و نیروهای پیشمرگ شهدای بزرگی دادند و همه با هم سنگ بنای آزادی را در کردستان نهادند.

او افزود که همه باید با اتحاد و همکاری با اقلیم کردستان برای تأمین خدمات و اصلاحات ریشه ای و تحقق عدالت در کردستان تلاش کنند.

برهم صالح با اشاره به شرایط کنونی منطقه آن را پیچیده خواند و تأکید کرد که ملت عراق قربانی بسیاری از جنگ های خونبار تحمیلی بوده اند که واپسین آنها جنگ داعش با ملت عراق بود که با سلحشوری حشد الشعبی و با همکاری ائتلاف بین المللی به پیروزی عراق انجامید.

او افزود که باید با وحدت احزاب سیاسی و ملت در عراق و اقلیم عراق را از نزاع های منطقه دور نگه داشت و موانع منطقه ای صلح و امنیت و پیشرفت را از میان برداشت.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد خاورمیانه بعد از این همه فجایع نیازمند اصلاحات ریشه ای و ایجاد نظام اقتصادی و سیاسی در خدمت ملت و تأمین حقوق بشر است و افزود که راه حل مشکلات نه جنگ که حل گفت وگو و مشارکت است.

او گفت که بدون حل بحران کردها مشکلات منطقه حل نخواهد شد و کردها در کنار اقوام همسایه خود از عرب و ترک و ایرانی منافع مشترکِ ناشی از زیستن در یک منطقه را دارند.

صالح عراق سنگ بنای این نگاه جدید در سیاستگذاری منطقه ای دانست و تأکید کرد که عراق و اقلیم کردستان منطقه تحقق منافع مشترک است و یکی از مسئولیت های اصلی تقویت روابط میان خود نیروهای عراقی است و برای این کار باید دست به اقدام عملی زد و با استفاده از قانون اساسی برای حل مشکلات کوشید.

او افزود که نیچروان بارزانی با تجربه حکومتداری و روابط دیپلماتیک خود می تواند نقش سازنده ای در تقویت روابط اربیل و بغداد داشته باشد و ابراز اطمینان کرد که نخست وزیر و رئیس مجلس عراق و نخبگان سیاسی عراق آماده همکاری در این مسیر هستند.

برهم صالح تأکید کرد که قدرت کردستان قدرت عراق و بصره و موصل است و باید از نعمت های عراق برای خدمت به ملت و تحقق فرصت های شعلی و تحول اجتماعی استفاده شود.

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز در سخنرانی خود در این نشست «تابش خورشید دموکراسی در اقلیم» را «که دست کمی از دیگر دموکراسی های منطقه ندارد» تبریک گفت و افزود که همه در عراق برای خدمت رسانی و تقویت آزادی های عمومی و تکثر تلاش می کنند.

او انتخاب بارزانی را گامی مهم در تقویت روند سیاسی و تربیت نسل تازه ای از سیاستمداران و تلاش برای عملی شدن حقوق ملت دانست و تأکید کرد که بغداد و شخص نخست وزیر آماده حل همه مشکلات با اربیل است.

الحلبوسی افزود که باید برای امروز و فردای بهتر همه ملت عراق تلاش کرد و برای این کار باید راه حل های فوری برای مشکلات یافت.

او از نیم قرن تلاش مسعود بارزانی برای تحقق امید برگزاری اقلیم کردستان عراق و توسعه و پیشرفت و آزادی در آن و میزبانی از آوارگان عراقی و نقش پیشمرگ ها در جنگ با تروریسم تقدیر کرد و افزود که «همه در کنار هم تلاش کنیم که تصمیم نهایی سیاسی در بغداد باشد و هرچه بغداد قدرتمندتر باشد همه مناطق قدرتمندتر خواهند بود و اتحاد ما قدرت ماست».

«حمید الغزی»، رئیس دفتر نخست وزیر عراق، نیز به نمایندگی از «عادل عبدالمهدی» تشکیل پارلمان ایالتی به روش دموکراتیک را به ملت کرد تبریک گفت.

او تأکید کرد که دولت جدید عراق اهتمام ویژه ای به پیشرفت و شکوفایی سرتاسر عراق و تقویت روابط بغداد و اربیل و حفظ امنیت کشور و حل اختلافات براساس قانون اساسی نشان داده است و افزود که چالش های امنیتی داخلی و خارجی لازم می آورد که در کنار هم برای آغاز مرحله تازه پیشرفت تلاش کنیم.

او بر تعهدات دوجانبه برای حل مشکلات براساس قانون اساسی و ضرورت دور نگه داشتن عراق از بحران های منطقه ای و پیش گرفتن گفت وگو به عنوان ابزار تضمین امنیت برای همه کشورهای منطقه تأکید و ابراز امیدواری که بارزانی در خدمت رسانی و تأمین رفاه و پیشرفت برای مردم اقلیم موفق باشد.

 

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، نیز در سخنرانی خود تأکید کرد که کردستان بخشی جدایی ناپذیر از عراق است و مبارزه و فداکاری کردستان برای حفظ ثبات منطقه بر کسی پوشیده نیستو

او خواستار تلاش همه جانبه برای خدمت به شهروندان عراق شد و بر ضرورت پایبندی به قانون اساسی برای تأمین نافع همه ملت عراق تأکید کرد و گفت که هنوز به همه جوانب قانون اساسی عمل نشده و برای جلوگیری از تحقق دوباره حوادث سخت در عراق به قانون عمل کرد.

سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ 4 = دوازده