- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

محمد توفیق علاوی مأمور تشکیل کابینه در عراق شد/ متن سخنرانی علاوی پس از مأموریت

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، «محمد توفیق علاوی» را مأمور تشکیل کابینه جدید در عراق کرد.

علاوی ساعاتی پس از اعلام این خبر در یک سخنرانی تلویزیونی با مردم عراق سخن گفت.

متن سخنرانی وی بدین شرح است:

«از برهم صالح رئیس جمهور عراق و همه برادرانی که به من اعتماد کردند و تلاش های بسیاری در جهت خدمت به وطن از طریق انتصاب من به نخست وزیری داشتند تشکر می کنم.

همچنین از مرجعیت عالی عراق برای نقش پدرانه و راهنمایی اش به همه فرزندان وطن عزیزمان به خصوص در این مرحله حساس در تاریخ عراق کمال تشکر را دارم.

این انتصاب مسئولیت تاریخی بزرگی را بر عهده من نهاده است بنابراین با خدا و ملتم عهد می بندم که با تمام امکانات برای خدمت به وطن سعی کنم و به ملت قول می دهم که خون شهدای تظاهرات و نیروهای امنیتی بیهوده هدر نخواهد رفت و خطاکاران و متجاوزان را به دستگاه قضایی تحویل خواهم داد تا به سزای عادلانه اعمالشان برسند. با ملت عهد می بندم که به خواست خدا دولتی به دور از سهمیه بندی های قومی و حزبی و گروهی تشکیل دهم که نماینده همه اقشار و فرهنگ های متنوع ملت عراق باشد و و مردان و زنان شایسته ملت را در این امر شریک خواهم کرد. همچنین عهد می بندم که انتخابات زودهنگام را با مشورت طرف های مرتبط از جمله کمیسریای عالی انتخابات و سازمان ملل متحد به عنوان شریک اساسی عراق در این امر و بر اساس ساز و کارهای قانونی و قوانین برگزار کنم. در این راستا از پارلمان می خواهم تا در روند تکمیل قانون انتخابات که آرمان های ملت را محقق می سازد و بر اساس رهنمود های مرجعیت است، تسریع کند و عهد می دهم که از روند انتخابات حفاظت کنم و در مقابل هر گونه دخالتی که بر سلامت و پاکی و شفافیت نتایج انتخابات تاثیر می گذارد و اعتماد ملت را خدشه دار می کند، بایستم. همچنین متعهد می شوم که بزرگترین فرصت های کاری برای ملت عراق از طریق آغاز طرح های توسعه ای و صنعتی و تولیدی و مسکونی و احداث نهضت سرمایه گذاری و وضع اساس هایی برای تغییر روش اقتصادی از وابسته به سرمایه گذاری به دور از تکیه به نفت ایجاد کنم.

متعهد می شوم تا امنیت را برای همه فرزندان ملت عراق فراهم کنم و سلاح را منحصر به نیروهای امنیتی کنم و هیچ قدرتی بالاتر از قدرت قانون نباشد همچنین متهد می شوم که از تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز حفاظت کنم و زندانیان بی گناه را بر اساس قانون و با هماهنگی دستگاه قضایی آزاد کنم.

تعهد می دهم که از عراق در برابر هر دخالت خارجی حفاظت کنم و اجازه ندهم که عراق به میدانی برای تسویه حساب و درگیری تبدیل شود.

امیدوارم که جامعه بین المللی و منطقه ای یاور عراق در این مرحله حساس باشند با این دید که امنیت عراق شامل امنیت منطقه و جهان است به خصوص که ما همچنان با دشمنی رو به رو هستیم که در کمین ماست و آن دشمن تروریست است. عراق باید نقش مثبت و بی طرفانه خود در تحقق امنیت و ثبات منطقه و جهان را بازیابد.

با شما عهد می بندم که از طریق پارلمان فعالیت های خود را به ملت عراق گزارش دهم ازجمله اینکه چه پیشرفت هایی حاصل شده و یا اینکه دولت با چه مشکلاتی رو به رو است.

من خواستار گفتگوی فوری با تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز برای همکاری در جهت تحقق خواسته های قانونی آنها بر اساس قانون اساسی هستم و خود نیز به عنوان ناظر بر این گفتگو خواهم بود.

امیدوارم که پسران و دختران من یاور و تکیه گاه من بعد از خدا باشند تا بحران های کشور حل شود و کشور به امنیت کامل برسد.

خداوند شهدای عراق را رحمت کند و مجروحان را هر چه زودتر شفا بدهد.

زنده باد عراق آزاد و سربلند.»