پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 17040
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

ماجد غماس: سردار سلیمانی نقشه‌های آمریکا در عراق را به هم ریخت

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران گفت که مشورت‌هایی که این شهید ارائه می‌داد، بسیاری از توطئه‌های آمریکا و دشمنان منطقه‌ای عراق را نقش برآب کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  بامداد جمعه (سیزدهم دی‌ماه) نظامیان آمریکایی دو خودرو را در مسیر فرودگاه بغداد هدف قرار دادند که به شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس معاون حشدشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان منجر شد. این حمله در حالی انجام شد که سردار حاج قاسم سلیمانی نقش بنیادین و برجسته‌ای در مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری عراق و برچیده شدن بساط داعش در این کشور ایفا کرد. به همین منظور گفت‌وگویی با ماجد غماس نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران انجام دادیم که متن آن به شرح ذیل است.

تسنیم: به شهادت رساندن سردار سلیمانی  و ابومهدی المهندس توسط آمریکا چه تاثیری در روابط  دو ملت ایران و عراق و همسویی آنها  در مبارزه با گروه‌های تروریستی  به جای خواهد گذاشت؟

ماجد غماس: این فاجعه بزرگ را تسلیت عرض می‌کنم. نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در ضربه زدن به جریان تکفیری در عراق و سایر کشورهای منطقه بسیار عمیق و تاثیرگذار بود.  مردم عراق از صمیم قلب به سردار سلیمانی ارادت داشته و دارند.  سردار سلیمانی با مشورت‌هایی  که به دولت عراق و نیروهای حشد‌شعبی ارائه کرد،  باعث شد که پیروزی‌های چشمگیری در مبارزه با  داعش و سایر گروه‌های تکفیری رقم بخورد. شهادت سردار سلیمانی برای ملت عراق یک فاجعه ناگواری محسوب می‌شود.

وی افزود: شهادت سردار سلیمانی سبب شد تا راهبرد جدیدی رقم بخورد. اکنون مرحله نوینی  در سطح منطقه شروع شده‌ است. این راهبرد بر مبنای ارتباط  بیشتر بین عراق و ایران است.  در این برهه زمانی ظرفیت و پتانسیل ارتباط چه در سطح دولت و چه در سطح ملت‌های عراق و ایران موضوع مهمی محسوب می‌شود،  به‌ ویژه اینکه  دشمنان تلاش کردند بین عراق و ایران فاصله ایجاد کنند و چنانچه پیشتر فاصله‌ای وجود داشت، آن را گسترش دهند تا بتواند از آن بهره برداری کنند و به محور مقاومت ضربه بزنند.  نا آرامی‌های اخیر عراق، یکی از اهدافش همین موضوع بود. به هرحال، در شرایط کنونی عراقی‌ها و ایرانی‌ها مسئولیت سنگینی برای ایجاد همدلی و انسجام بین دو ملت برعهده  دارند. به منظور تقویت چنین همدلی باید از ظرفیت زیارت حرم ائمه اطهار (ع ) در عراق و ایران بیشتر استفاده شود. همچنین روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور باید به بالاترین سطح خود برسد.

تسنیم: شما به نقش سردار شهید سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق اشاره کردید، در این زمینه بیشتر برای ما بگویید.

غماس: قبل از شکل‌گیری داعش در عراق، سردار شهید سلیمانی نقش مهمی در مشورت دادن به گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته عراقی برای نابود کردن گروه‌های تروریستی در این کشور داشت. همچنین سردار سلیمانی در تشکیل دولت‌های مختلف در عراق صاحب نظر بود.  مشورت‌هایی که این شهید ارائه می‌داد، خیلی موثر بود، به طوری که  بسیاری از توطئه‌های آمریکا و دشمنان منطقه‌ای عراق را نقش بر آب کرد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقش بنیادین در شکل گیری مقاومت مردم عراق در برابر داعش داشت. تاثیرگذاری حاج قاسم به نیروهای حشد‌شعبی محدود نبود بلکه او توانست با افسران ارشد ارتش عراق همکاری و دیدگاه‌های نظامی خود را به آنان ابلاغ کند. سردار شهید سلیمانی توانست بین ارتش و نیروهای امنیتی عراق هماهنگی ایجاد کند. این کار سبب شد تا پیروزی های مهمی در برابر داعش رقم بخورد.

حضور سردار شهید سلیمانی در عراق بسیار موثر و مفید بود. زحمات بی وفقه این شهید سبب شد تا مردم عراق حاج سلیمانی را دوست داشته باشند. خاطرات و داستان‌های زیادی در خصوص منش مخلصانه حاج قاسم در مبارزه با داعش در بین مردم عراق وجود دارد. این شهید با اخلاص و پیگیری که داشت نقش اساسی در پیروزی ملت عراق بر داعش ایفا کرد. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که در حمله داعش در کردستان عراق نزدیک بود اربیل سقوط کند. اقدام سردار سلیمانی اربیل ( مرکز دولت خودمختار کردستان عراق ) را نجات داد و مسعود بارزانی به این نکته اعتراف کرد. اقدامی که حاج قاسم انجام داد این بود که پیشمرگان کرد را مسلح و به فرماندهانشان مشورت داد. این مسئله سبب شد تا خطر داعش از اربیل برطرف شود.

تسنیم: آمریکا بر طبل تبلیغات مبارزه با داعش بسیار کوبید اما در عمل شاهدیم که نظامیان آمریکایی در این زمینه بسیار ناموفق عمل کردند. سردار شهید سلیمانی شعار نداد اما در عمل بساط داعش را از عراق برچید شما علت موفقیت حاج قاسم چه می‌دانید؟

غماس: این موضوع روشنی است که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند مسئله داعش به این زودی‌ها در عراق پایان یابد. آنان در صدد این بودند که یک ائتلافی تشکیل دهند البته  ائتلافی بر اساس منافع و برنامه‌های خودشان نه بر اساس منافع و مصلحت ملت عراق. آمریکایی‌ها اعلام کردند سال‌های زیادی طول می‌کشد تا خطر داعش از عراق و منطقه برطرف شود. این مسئله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها یک نگاه شبههناکی نسبت به گروه‌های  تروریستی داشتند لذا شاهدیم که تفاوت زیادی بین نیت آمریکا و اقدام جمهوری اسلامی ایران در کمک به عراق وجود دارد. ایران حاج قاسم را به عراق اعزام کرد و این شهید عزیز مخلصانه و با دقت نظر و به کارگیری بینش نظامی خود به مقامات و فرمانده‌هان عراقی مشورت داد. شاهد بودیم که این مشورت‌ها در عمل  در روند مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش بسیار موثر و مفید بود. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم  حاج قاسم خودشان در محورهای درگیری حضور می‌یافت و اطلاعات از دشمن کسب و بر اساس آن، نظر نظامی به نیروهای عراق و حشدشعبی ابلاغ می‌کرد. این تفاوت بسیاری بزرگی است که حاج قاسم با فرماندهان آمریکایی داشت.

تسنیم: شما می‌دانید سردار قاآنی به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منصوب شده و می‌خواهد خط و برنامه‌های سردار شهید سلیمانی را ادامه دهد. با توجه به این موضوع، شما چشم انداز خط مقاومت در برابر گروه‌های تروریستی در عراق و منطقه  را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غماس:  در شرایط کنونی عراق با دو تهدید روبروست. اولین تهدید مربوط به داعش می‌شود. این گروه تروریستی را باید از عراق ریشه کن کنیم  چرا که توطئه‌های آمریکا سبب شد تا داعش بار دیگر جان تازه‌ای بگیرد. اکنون ارتش و حشدشعبی باید دست به کار شوند و خطر داعش را در کشور ریشه کن کنند. تهدید دوم، حضور آمریکایی‌ها در عراق است. نیروهای نظامی بایستی آمادگی این را داشته باشند که از تکرار جنایت‌های آمریکا در عراق جلوگیری کنند. سردار قاآنی از این موضوع غافل نیستند و خبره کار هستند وامیدواریم که مشورت با ایشان ادامه یابد و از قدرت او استفاده شود.

تسنیم : از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

غماس : خواهش می‌کنم . ممنون

برچسب ها :
دیدگاه شما


− 3 = پنج