شنبه ۱ اردیبهشت ۰۳ - April 20, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 16952
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۵:۱۹

«قیس الخزعلی»: استعفای «عادل عبدالمهدی» مطالبه ای امریکایی بود

الخزعلی گفت که استراتژی دولت عبدالمهدی مناسب بود هرچند اشتباهاتی تاکتیکی در عملکرد وی دیده می‌شد.

«قیس الخزعلی»، رئیس گروه عصائب اهل الحق، تأکید کرد که استعفای «عادل عبدالمهدی» تصمیمی غلط و درراستای خواست ایالات متحده امریکا بود.

به گزارش «میدل ایست نیوز» او روز پنج‌شنبه در یک مصاحبه با «الجزیره» تأکید کرد که شرایط کشور ایجاب می‌کرد که کسی در این میان قربانی شود و عبدالمهدی با استعفای خود، قربانی این حوادث شد.

به گفته الخزعلی استعفای عبدالمهدی یک مطالبه امریکایی بود و منطقی نیست که همه اشتباهات روند سیاسی کشور را به گردن یک نفر بیندازیم، چون عادل عبدالمهدی فقط یک سال در کشور حکومت کرد.

الخزعلی گفت که استراتژی دولت عبدالمهدی مناسب بود هرچند اشتباهاتی تاکتیکی در عملکرد وی دیده می‌شد، اما به هر حال او «توافق‌نامه مهمی را با چین و با زیمنس امضا کرد و از الحشد الشعبی حمایت کرد و گذرگاه مرزی البوکمال (با سوریه) را گشود و همه اینها خلاف منافع و پروژه امریکایی در منطقه بود».

وی افزود که «ترامپ به عادل عبدالمهدی پیغام داده بود که نصف ذخایر نفتی عراق را در قبال بازسازی عراق در اختیار این کشور قرار دهد اما عبدالمهدی این پیشنهاد را رد کرد و اکنون هزینه این تصمیمش را می‌پردازد».

او خاطرنشان کرد که امریکایی‌ها که می‌خواهند نظام سیاسی عراق را تغییر دهند و نخست‌وزیری را بر سر کار آورند که «معامله قرن» را بپذیرد و با پناه دادن به آوارگان فلسطینی در غرب عراق موافقت کند.

این مقام بلندپایه نیروهای الحشد الشعبی تأکید کرد که استعفای دولت و انتخابات پیش از موعد در شرایط کنونی کشور بسیار خطرناک است و ممکن است به جنگ داخلی بینجامد و اگر قرار باشد انتخاباتی برگزار شود این انتخابات باید در شرایط باثبات امنیتی و با کمیساریای انتخاباتی و قانون انتخابات مورد توافق باشد.

به گفته الخزعلی کسانی می‌خواهند با سلاح نیروی خود را تحمیل کنند و باید نخست‌وزیری شجاع انتخاب شود که چنین نیروهایی در او اثرگذار نباشد.

او درباره «طرف سوم» که در خشونت‌های اخیر عراق از آن یاد می‌شود گفت که هویت این گروه مشخص نیست و برای این کار نیاز به تحقیقات امنیتی و اطلاعاتی گسترده است و «براساس اطلاعات ما هسته‌ای مشترک از موساد و سیا در حال هدایت گروه‌های خشونت‌طلب با جذب نیروهای محلی هستند».

وی افزود که تک‌تیراندازهایی که به تظاهرات‌کنندگان شلیک کردند اعضای شرکت های امنیتی بودند و این اتفاق در سوریه و اروپای شرقی هم رخ داده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما


چهار + = 11