- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

عبدالمهدی: هیچ پایگاه امریکایی در عراق وجود ندارد

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، تأکید کرد که سفر اخیر «دونالد ترامپ» به عراق که بحث های بسیاری برانگیخته با اطلاع دولت مرکزی عراق انجام شده و دولت خواستار آن بوده که این سفر رسمی و با جدول برنامه های مشخص بوده باشد.

او یکشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که کسانی می گویند ترامپ از یک پایگاه نظامی امریکایی بازدید کرده که چنین چیزی مطلقا درست نیست و هیچ پایگاه نظامی امریکایی در عراق وجود ندارد بلکه پایگاه ها عراقی است و نیروهای امریکایی در آن مستقرند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که خلاصه ماجرا آن است که «طرف امریکایی صبح همان روز به ما خبر داد که رئیس جمهور امریکا تمایل به سفر به عراق دارد و ما هم از این موضوع استقبال کردیم و گفتیم به دو شرط یکی اینکه وارد خاک عراق شود و استقبال از او توسط عراقی ها انجام شود، مانند هر مسئول خارجی که وارد عراق می شود، و دیگر اینکه جدول برنامه ها مشخص باشد چون زمان این سفر بسیار کوتاه بود و دیدارها کوتاه می شد و نمی شد در آن به مسائل مهم پرداخت و طرف امریکایی این موضوع را پذیرفت».

او ادامه داد که «عصر همان روز با ما تماس گرفتند و فهمیدیم که رئیس جمهور امریکا از منطقه حضور نظامیان امریکایی خارج نخواهد شد و گفتیم که چنین چیزی ممکن نیست و نخست وزیر و هیئت همراه او به پایگاه نظامی نمی رود بلکه برعکس آن درست است که رئیس جمهور بیاید تا از او مانند رئیس یک حکومت دوست استقبال کنیم».

به گفته عبدالمهدی، طرف امریکایی در واکنش به این موضوع خبر داده که این ترتیبات در واشنگتن چیده شده و دشوار بتوان آنها را تغییر داد و دیدار دو جانبه در کار نخواهد بود و به جای آن تماس تلفنی انجام خواهد شد.

عبدالمهدی تأکید کرد که این همه ماجراست و این موضعی اصولی است که اراده عراق و احترام به روابط دوستانه را نشان می دهد.

او افزود که کسانی گفته اند که عراق با امریکا موافقت‌نامه وضعیت نیروها (سوفا) بسته، اما چنین چیزی نیست و چنین موافقت نامه ای نه با امریکا و نه با هیچ کشوری بسته نشده است.

او در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد که سال آینده سرشار از دستاوردها و رفاه برای ملت عراق باشد و افزود که کشور نیازمند تغییر ساختار اقتصادی برای کاهش وابستگی به بودجه عمومی برای توسعه است و افزود که توجه اقتصاد جهان به عراق بسیار زیاد شده است.

نخست وزیر عراق افزود که همه حق اظهار نظر سیاسی دارند اما اینکه گفته شود استقلال و حاکمیت ارضی عراق ناقص است حرف بی اساسی است و حضور نیروهای خارجی در عراق با موافقت دولت مرکزی است و دولت عراق پس از حملات داعش خواستار حضور این نیروها در عراق شد و افزود که مبنای استقلال کشور نه حضور نیروهای خارجی که مبنای حقوقی حضور این نیروهاست.

عبدالمهدی درباره پیامدهای خروج نیروهای امریکایی از عراق نیز تأکید کرد که هیئتی برای بررسی پیامدهای این تصمیم امریکا به سوریه رفته و با رئیس جمهور سوریه و فرماندهان نظامی کشور دیدار کرده و مذاکرات سازنده ای داشته است و افزود که مهم آن است که عراق ابتکار عمل در این موضوع داشته باشد زیرا داعش در بخش هایی از خاک سوریه حضور دارد و نباید به واکنش و ضد عملیات بسنده کرد.