- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

عبدالمهدی: موضع عراق در نشست مکه به‌خوبی به‌نمایش گذاشته شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری واع، “عادل عبدالمهدی” نخست وزیر عراق روز یکشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: عملکرد هیئت عراقی در نشست مکه خوب بود و موضع عراق را درباره بحران‌های منطقه به‌نمایش گذاشت.

وی افزود: کشورهای شرکت‌کننده در نشست مکه، موضع عراق را درک کردند و عراق نمی‌خواهد در یک محور و مقابل محوری دیگر قرار گیرد.

عراق به بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در مکه، که خواستار اتحاد کشورهای عربی در برابر «مداخله‌های ایران» شده بود، اعتراض و تأکید کرد که در تدوین بیانیه پایانی مذکور مشارکت نخواهد کرد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق تأکید کرد: «ایران یک کشور همسایه است و باید امنیت آن را حفظ کرد و محترم شمرد و ایران تمام تلاش خود را برای بازکردن باب گفت‌و‌گوهای سازنده و رد خشونت به‌کار خواهد گرفت».

اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود مدعی شده بود، موشک‌های بالستیکی که نیروهای یمنی به عربستان شلیک می‌کنند، ساخت ایران هستند.

این بیانیه، رویکرد منطقه‌ای ایران را تهدیدی علیه امنیت و ثبات منطقه عنوان کرده و مدعی شده بود ایران از «گروه‌های تروریستی» در بحرین حمایت می‌کند و با دخالت در سوریه اتحاد در این کشور را بر هم زده است.

عربستان روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان سه نشست سران اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی بود.