- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

عبدالمهدی: عراق برای مقابله با هرگونه تجاوز آماده است

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، در نشست هیئت دولت عراق گزارشی درباره تازه‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی کشور ارائه کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز براساس بیانیه رسمی دفتر روابط عمومی نخست وزیر عراق، وی در این نشست درجریان تازه‌ترین نتایج تحقیقات درباره حملات انجام شده به زاغه‌های سلاح و مهمات در چند منطقه عراق و اقدامات پیشگیرانه درباره همه زاغه‌های مهمات کشور قرار گرفتند.

عبدالمهدی در این نشست تأکید کرد که نیروهای مسلح عراق آماده دفاع از شهروندان و نهادهای حکومت و هیئت‌های دیپلماتیک هستند و عراق توانایی و آمادگی لازم برای واکنش قاطع با همه ابزارهای ممکن بر هر حمله از خارج یا داخل عراق را دارد.

او همچنین به تحرک گسترده دیپلماتیک و تماس به همه کشورهای همسایه و کشورهای عربی و منطقه‌ای و دوستان عراق و جامعه بین الملل در بالاترین سطوح برای توضیح درباره موضع عراق و جلب حمایت منطقه‌ای و جهانی برای هم‌بستگی با عراق و موضع صلح‌طلبانه و حمایتش از ثبات منطقه پرداخت.

هیئت دولت عراق نیز بر حمایت از فرمانده کل نیروهای مسلح و رویکرد شفاف وی در اداره بحران تأکید و از توانایی‌های ملت و نیروی مسلح عراق و تحول بزرگ در جایگاه منطقه‌ای و جهانی عراق ابراز اطمینان کرد.

اعضای هیئت دولت همچنین تأکید کردند که سیاست شفاف عراق در مخالفت با ایجاد تنش و محوربندی و استفاده از خاک عراق برای حمله به دیگران و نیز تلاش سازنده برای کاهش بحران در منطقه و ناکام گذاشتن تلاش های داعش برای بازگشت به صحنه با قدرت تمام ادامه خواهد یافت.

دولت عراق همچنین به پایبندی کامل به مسئولیت‌های قانونی و ملی در دفاع از امنیت و صلح در عراق تأکید کرد و افزود که ملت عراق که در دشوارترین شرایط توانست با شجاعتی کم‌نظیر بر تروریست‌ها پیروزی شود امروز با اعتماد به نفس بیشتر و با تکیه بر توانایی‌های خود می‌تواند هر تعرضی به حاکمیت ارضی‌اش را پاسخ دهد و تعرض بر هر یک از واحدهای نیروهای مسلح را به معنای تعرض به همه می‌داند.

اعضای دولت تأکید کردند که شرایط حساس کشور ایجاب می‌کند که با حکمت و شجاعت و دقت در امروز و فردای عراق رفتار شود و یکپارچگی ملی در همه سطوح سیاسی و رسانه‌ای حفظ شود.

این اعضا ضمن تقدیر از موضع یکپارچه سران سیاسی عراق در دیدار با رئیس جمهور [1] این کشور، بر حق عراق در اتخاذ تدابیر حقوقی و دیپلماتیک لازم از طریق نهادهای بین المللی برای دفاع از حاکمیت ارضی و امنیت کشور تأکید کرد.