- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

عبدالمهدی در دیدار با سفرای تروئیکای اروپایی: عراق بخشی از منظومه تحریم‌های امریکا علیه ایران نیست

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق در دیدار با سفرای کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در بغداد تاکید کرد که عراق بخشی از منظومه تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران نیست.

به گزارش میدل ایست نیوز، عبدالمهدی در دیدار با سفرای تروئیکای اروپایی درخصوص گسترش مناسبات عراق و کشورهای اروپایی، راهکارهای تداوم همکاری در همه زمینه‌ها و نیز تحولات منطقه در سایه تنش کنونی موجود میان امریکا و ایران به بحث و تبادل پرداخت.

نخست وزیر عراق در این دیدار تاکید کرد: «بغداد علاقه‌مند به برقراری مناسبات و همکاری با همه کشورهای همسایه، عربی، منطقه و جهان از جمله ایالات متحده امریکا و ایران است و روابط عراق در تقویت امنیت، ثبات و رونق اقتصادی منطقه و جهان نقش‌آفرین است.»

وی گفت سفرهایش به کشورهای مختلف منطقه و اروپا در این راستا صورت گرفت که مناسبات متوازن عراق در کنار بازتاب مثبت آن بر ثبات داخلی عراق، موجب بازیابی جایگاه درخور این کشور شود.

وی افزود: «عراق به گفتمان و هم‌فکری به مثابه ابزاری برای حل و فصل همه مشکلات با کشورهای همسایه و نیز مقدم شمردن اشتراکات بر اختلافات و عدم ورود به محوربندی‌ها اعتقاد راسخ دارد و موضع عراق همانطور که اعلام شده این است که بخشی از منظومه تحریم‌های امریکا علیه ایران نیست.»

عبدالمهدی بر لزوم تلاش در راستای حمایت از ثبات منطقه و کشیدن فتیله بحران و اهمیت ایجاد اصول و مبانی رفتاری که حاکم بر مناسبات موجود میان کشورها باشد و ملت‌ها را از خطرات ناامنی و بی ثبات دور سازد، تاکید کرد.

از سویی دیگر، سفرای تروئیکای اروپایی بر خرسندی خود نسبت به توسعه مناسبات و همکاری‌های کشورهای متبوعشان با عراق تاکید کردند و نقش بغداد و سیاست خارجی متوازن این کشور در سطح منطقه‌ای و جهانی را مورد تمجید قرار دادند.

دیپلمات‌های اروپایی با بیان تمایل اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری با دولت عراق و حمایت از برنامه و سیاست این کشور، عنوان کردند که کشورهای متبوعشان نسبت به گام‌های نخست وزیر عراق در عرصه سیاست خارجی و داخلی اطمینان دارند.

سفرای کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در پایان عنوان کردند که دیدگاه‌های عراق و اتحادیه اروپا درباره بحران منطقه و اهمیت کاستن از شدت آن، مطابقت دارد.