- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

صادرات ایران به عراق از ۹ میلیارد دلار گذشت

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ایران از حجم ۹ میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق در سال گذشته یاد کرد وگفت: استان کرمانشاه با رقم حدود سه میلیارد دلار صادرات به عراق سهم بسزایی از این مبادلات تجاری داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای ایران، «کیوان کاشفی» در نشست هیات تجاری استان بابل عراق با تجار و بازرگانان کرمانشاه که روز پنجشنبه (۲۲ اوت ) برگزار شد، بر لزوم حفظ این میزان صادرات به عراق و همچنین افزایش آن تاکید کرد و افزود: برای این منظور چند استراتژی مهم را پیش رو داریم.

وی اولین و مهمترین استراتژی‌ها را صادرات مواد اولیه به عراق عنوان کرد و اظهار داشت:علاوه بر این برنامه داریم سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عراق را افزایش دهیم.

کاشفی خاطرنشان کرد: برنامه دیگر استفاده از مرز‌های مشترک عراق است، زیرا ایران از بین تمام کشور‌های همسایه بیشترین مرز را با عراق دارد و ما نیز باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه اخیرا دو دولت ایران و عراق به توافق رسیدند که مراکز تجاری را در سه نقطه از مرز‌های مشترک دو کشور ایجاد کنند، یادآور شد: مقرر شد یک نقطه از این مراکز در مرز‌های استان کرمانشاه باشد.

رئیس اتاق کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای واردات از کشور عراق به ایران هم خبر داد و عنوان کرد: به دلیل صادراتی که به کشور عراق داریم هم ارز کافی در این کشور داریم و هم شرکت‌های فعال زیادی در عراق داریم که می‌توانند به افزایش واردات از این کشور کمک کنند.

کاشفی بر لزوم افزایش ترانزیت بین دو کشور هم تاکید کرد وگفت: با توجه به اینکه ایران و عراق ظرفیت قابل توجهی در ترانزیت منطقه دارند، امکان افزایش ترانزیت بین دو کشور تا پنج برابر میزان فعلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت توریسم مخصوصا توریسم درمانی و زیارتی نیز بین دو کشور استفاده کنیم، اظهار داشت: به دلیل علایق مشترک بین مردم ایران و عراق باید به بعد توریست برای افزایش تعاملات بین دو کشور بیشتر توجه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد به دلیل درهم تنیدگی که بین مردم دو کشور وجود دارد به زودی شاهد از بین رفتن ویزا برای تردد بین ایران و عراق باشیم.

کاشفی در ادامه از ایران و عراق به عنوان دو کشور بزرگ و ثروتمند منطقه یاد کرد و گفت: ما با دقت تحولات اقتصادی و سیاسی عراق را پیگیری می‌کنیم و اکنون که ثبات و آرامش در این کشور فراهم شده است باید به دنبال افزایش تعاملات بین دو کشور باشیم.

وی در ادامه از استان بابل به عنوان یکی از استان‌های مستعد کشور عراق در زمینه‌های مختلف یاد کرد و گفت: بابل در زمینه تجارت، صنعت و خصوصا کشاورزی بسیار مستعد است.

کاشفی ابراز امیدواری کرد با تعاملات تجاری که بین دو استان وجود دارد بتوانیم سطح مبادلات کرمانشاه و بابل را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های کرمانشاه برای افزایش تعاملات با دیگر استان‌های عراق، یادآور شد: ظرف دو هفته آینده هیات تجاری از استان بصره به استان کرمانشاه سفر خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق نیز در ادامه این نشست با اشاره به برنامه‌هایی که برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و عراق وجود دارد، گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عراق توافقاتی بین سران دو کشور صورت گرفت که یکی از موارد آن ایجاد سه منطقه آزاد در نوار مرزی ایران و عراق است.

«هاشم فاضل» افزود: ما به عنوان بخش خصوصی به دولت عراق فشار وارد می‌کنیم که این توافقات بین دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود و ویژگی‌ها، موقعیت دقیق و مساحت این مناطق هرچه سریعتر مشخص شود.

وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک را کمک به صادرات مجدد به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما این آمادگی را داریم در شرایطی که ایران برای واردات برخی کالا‌ها محدودیت دارد این کالا‌ها را به عراق وارد کرده و بدون سود به ایران صادرات مجدد کنیم.

به گفته رئیس اتاق بابل، برقراری صادرات مجدد به جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند به فعال شدن واردات کالا به عراق کمک کند و هم کمکی به جمهوری اسلامی ایران در این شرایط باشد.

هاشم فاضل همچنین بر لزوم سرمایه‌های گذاری‌های مشترک بین ایران و عراق تاکید کرد و افزود: درخواست ما این است که خطوط تولید و مونتاژ کالا‌ها توسط تجار ایرانی در عراق راه اندازی شود و یا خط تولید کارخانجاتی که در زمینه تولید کالا برای صادرات به عراق فعالیت دارند به داخل عراق جابه جا شود.

وی با اشاره به مزیت‌هایی که سرمایه گذاری‌های مشترک بین دو کشور دارد، یادآور شد: این امر کمک می‌کند هم تولید ملی در عراق افزایش یابد، نیرو‌های کار دو کشور مشغول به کار شوند و هم تجار ایرانی با هزینه کمتری دسترسی به بازار عراق داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق از مشوق‌هایی که برای سرمایه گذاری در عراق در نظر گرفته شده نیز یاد کرد که شامل معافیت‌های مالیاتی، تضمین خروج سرمایه اولیه و … است.

هاشم فاضل با بیان اینکه بابل در گذشته استان صنعتی اول عراق بوده، یادآور شد: این استان هم اکنون از نظر تولیدات کشاورزی نیز جایگاه بسیار خوبی در عراق دارد.