- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

سخنگوی وزارت خارجه عراق: مخالف تحریم ایران هستیم/ درخواست بغداد از واشنگتن

سخنگوی وزارت خارجه عراق ضمن تاکید با مخالفت بغداد با تحریم و بی نتیجه بودن آن از درخواست کشورش به آمریکا برای مستثنی کردن عراق از تحریمهای آمریکا ضد ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفتگویی با اسپوتنیک از بهبود روابط با عربستان سخن گفت و اعلام کرد که قحطان الجنابی به عنوان سفیر عراق به ریاض می رود.

وی درباره اینکه عراق چگونه با تحریم های آمریکا ضد ایران عمل می کند و آیا کاملا پایبند به آن خواهد بود، بیان کرد: اصولا ما ضد محاصره هستیم و نظر ما این است که این تحریم ها بی فایده است. تحریم در زمان رژیم سابق عراق آزموده شد و تاثیری در آن هنگام بر رژیم صدام نداشت و تاثیر آن بر مردم عراق بود. اما از حیث پایبندی یا عدم پایبندی آن به منافع ملی مربوط است. در عین حال عراق به درخواست از واشنگتن برای مستثنی کردن بغداد از تحریم ها -مشابه آنچه اردن در اوایل دوهه نود هنگامی که عراق تحریم شد، انجام داد و درخواستی ارائه داد و مورد موافقت قرار گرفت تا از تحریم ها مستثنی شود- روی خواهد آورد. عراق دارای مبادلات تجاری و همچنین تعاملات در زمینه انرژی برق با ایران است و ما تعهدات قبلی و بزرگی داریم که به عراق زیان زیادی می زند. از همین رو ما درخواست خود را برای مستثنی شدن از تحریم ها ارائه خواهیم داد و امیدواریم که ایالات متحده این درخواست را درک کند و با آن موافقت کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره اینکه آیا چنین درخواستی که به واشنگتن داده شده است، گفت: بله اقداماتی در این باره جریان دارد.

محجوب درباره اینکه پس از پایان مرحله داعش توافق با واشنگتن درباره حضور نظامیان آمریکایی چگونه خواهد بود، نیز افزود: این پرونده حاکمیتی است که عراق و نه دولت عراق درباره آن تصمیم می گیرد. دولت به تنهایی توان روشن کردن تکلیف آنرا ندارد این تصمیم عراق است و پارلمان قطعا در این باره اقداماتی وضع خواهد کرد.

درباره مرکز چهارجانبه میان عراق، روسیه، سوریه و ایران و عملکرد آن نیز بیان کرد: مرکز در بالاترین سطح عمل می کند و عملکرد خوبی دارد.