- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

سازمان ملل: پاکسازی غرب موصل از مواد منفجره یک دهه زمان می‌برد

سازمان ملل اعلام کرد که پاکسازی غرب موصل از مین‌ها و مواد منفجره به جا مانده از داعش، ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس [1]، مدیر برنامه‌های سازمان ملل در بخش خنثی‌سازی مین‌ها، اعلام کرد که بمب‌های منفجر شده در شهر موصل به یک دهه زمان برای خنثی‌سازی نیاز دارد.

به نوشته «رویترز» وی طی یک کنفرانس خبری که در ژنو برگزار شد، اظهار داشت: تخریب موصل با ۱۱ میلیون تن مواد منفجره صورت گرفته و انتظار می‌رود که یک سوم این مواد هنوز زیر زمین باشند.

وی افزود: برآوردهای ما نشان می‌دهد که پاکسازی غرب موصل از مواد منفجره و بمب‌ها نیازمند بیش از یک دهه زمان است. میزان زیاد مواد منفجره و پیچیده بودن بمب‌های کارگذاشته شده، مانع پاکسازی این منطقه طی چند ماه یا حتی چند سال شده است. ما بمب‌هایی داریم که از آسمان افتاده‌اند و وزن تنها یکی از آنها ۵۰۰ پوند است که ۱۵ متر زمین را شکافته‌اند و خارج کردن تنها یکی از این بمب‌ها چندین روز و چه بسا چندین هفته زمان می‌برد.

سال گذشته، سازمان ملل ۴۵ هزار مین و بمب و ۷۵۰ کامیون بمب دست‌ساز را در مناطق مختلف عراق شناسایی و خنثی کرد که بیش از ۲۵ هزار مین متعلق به غرب موصل بود. مناطق دیگر در این کشور نظیر فلوجه و سنجار نیازمند تلاش‌های بیشتری برای پاکسازی از مواد منفجره است.

عراق مدت‌هاست که با مشکل وجود مین‌های عمل نکرده در سراسر این کشور مواجه است و حدود ۲۵ میلیون مین و دستگاه انفجاری منفجرنشده در سراسر کشور وجود دارد که حتی قدمت آنها به جنگ ایران و عراق برمی‌گردد. این معضل پس از آنکه داعش صدها هزار دستگاه انفجاری مجهز به کنترل از راه دور را در مناطق مختلف قرار دارد، بیشتر شد.

این دستگاه های انفجاری مجهز به کنترل از راه دور که بیشتر آنها در داخل کشور ساخته شده‌اند تلفات و جراحات بسیار متعددی به همراه داشته‌اند و بیشتر قربانیان آن، ساکنان آواره شهرهایی هستند که پس از شکست داعش اکنون به مناطق مسکونیشان باز می‌گردند.