- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی عراقی بر یکپارچکی ملی و حمایت از دولت عراق تاکید کردند

روسای سه گانه عراق و شماری از رهبران گروه‌های سیاسی عراقی در کاخ ریاست جمهوری این کشور گردهم آمده و به بررسی اوضاع امنیتی کشور پرداخته بر یکپارچگی و حدت ملی کشور تاکید کردند.

به گزارش میدل ایست نیوز در این دیدار که بنا به دعوت «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق برگزار شد، افراد حاضر در جریان گزارش عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور درخصوص انفجارهای روی داده در انبار مهمات حشدالشعبی قرار گرفتند.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت پیگیری اقدامات و تحقیقات دولت با توجه به دلایل موجود مبنی بر نقش عوامل خارجی در حمله به انبارهای حشدالشعبی تاکید و ضمن محکومیت این حملات تجاوزکارانه، آن را نقض حاکمیت عراق توصیف کردند.

حاضران در این نشست همچنین بر حمایت از اقدامات دولت عراق در حمایت از حاکمیت و تقویت توانمندی دفاعی کشور و اتخاذ همه تدابیر لازم از طریق کانال‌های کارآمد و همه سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای که می تواند مانع متجاوزان شده و از امنیت و حاکمیت عراق دفاع کند، تاکید کردند.

در این نشست بر اهمیت یکپارچگی و وحدت ملی میان طوایف و گروه‌های سیاسی مختلف کشور و حمایت از امینت و حاکمیت عراق تاکید و عنوان شد: «در این شرایط حساس منطقه‌ای و بین المللی همگان باید متوجه اهمیت و خطر این لحظه تاریخی باشند و در راستای تقویت و نهادینه کردن وحدت مردم عراق و صیانت از استقلال کشور و پیروزی به دست آمده علیه گروه‌ تروریستی داعش فعالیت کنند.»

در ادامه حاضرین در این نشست بر موارد شش‌گانه ذیل تاکید کردند:
۱: باید به مرجع بودن دولت و پایبندی بدان در شرایط مختلف احترام گذاشت و به ساز و کار نهادمند و مبتنی بر قانون اساسی پایبند ماند و حاکمیت قانون را مراعات کرد و تخطی از دولت و نهادهای آن را به معنای خروج از منافع ملی و نقض قانون قلمداد کرد.

۲: می بایست به سند سیاسی ملی و یکپارچه که مورد اجماع سران گروه‌های سیاسی قرار گرفت، پایبند بود و در مسیر سیاست محوربندی گام برنداشت و با تبدیل شدن عراق به میدان جنگ و یا مبدایی برای تعرض به کشورهای همسایه مخالفت کرد.

۳: باید از نقش قهرمانانه نیروی مسلح کشور و تلاش خستگی ناپذیر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در پیگرد عناصر باقی مانده گروه تروریستی داعش حمایت و قدردانی کرد و بر تداوم این نقش در ممانعت از فرصت‌دهی به داعش برای سازماندهی دوباره خود تا نابودی نهایی آنها تاکید کرد.

۴: لازم است از فداکاری‌های و نقش ملی حشدالشعبی به عنوان بخشی کارآمد از منظومه دفاع ملی که تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح قرار دارد، قدردانی کرد و بر اهمیت پایبندی به اجرای دستورالعمل صادر شده از سوی عبدالمهدی در رابطه با حشد الشعبی و مدیریت انبارهای تسلیحات بر اساس روند جاری در دولت تاکید کرد.

۵: باید احتیاطات و تدابیر لازم برای برخورد با اقدامات غیرمترقبه احتمالی و مقابله با پیامدهای آن را اتخاذ کرد.

۶: باید توافق‌ها و تفاهمات منعقد شده با ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش را پیگیری کرد تا بتواند به مسئولیت‌های و تعهدات خود در قبال حاکمیت عراق، امنیت و ثبات این کشور عمل کند.