- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

روسای جمهوری ترکیه و عراق در آنکارا اعلام کردند؛ اردوغان: ۵ میلیارد دلار برای بازسازی عراق اختصاص دادیم

رؤسای جمهور عراق و ترکیه در آنکارا در خصوص آخرین تحولات منطقه و مسائل فیمابین رایزنی کردند و به بیان مواضع خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر [1] به نقل از سومریه نیوز، برهم صالح رئیس جمهور عراق که به ترکیه سفر کرده با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در خصوص راه کارهای تقویت روابط دوجانبه  و آخرین تحولات منطقه و ضرورت کاهش تنش رایزنی کرد.

دفتر اطلاع رسانی رئیس جمهور عراق اعلام کرد که صالح با اردوغان در خصوص گسترش همکاری های مشترک میان بغداد و آنکارا بحث و تبادل نظر کرد.

دو طرف هم چنین در خصوص مسائل مورد توجه ترکیه و عراق و مسائل فیما بین و راه های حل و فصل آنها رایزنی کردند.

اردوغان هم چنین در کنفرانس خبری مشترک خود با برهم صالح تاکید کرد: ما ۵ میلیارد دلار برای بازسازی عراق تخصیص داده ایم و دو کشور همکاری های خود را در خصوص مبارزه با تروریسم افزایش می دهند.

وی در ادامه افزود: حجم تبادلات تجاری میان عراق و ترکیه طی سال ۲۰۱۸ به ۱۶ میلیارد دلار رسید. ما از عراق می خواهیم توافق همکاری ها و تشویق به سرمایه گذاری های متقابل را اجرا کند.

اردوغان تاکید کرد: برخی تشکیلات ها مانند داعش و حزب کارگران کردستان امنیت ترکیه و عراق را تهدید می کنند.

برهم صالح نیز تاکید کرد: عراق به سمت مرحله جدید یعنی بازسازی حرکت می کند. کشور ما خواهان همکاری استراتژیک با ترکیه است. نیازی به قیمومیت خارجی ها نداریم چرا که ملتهای ما می توانند برای پایان دادن به درگیری ها همکاری کنند. ما به یک توافق فراگیر با ترکیه در خصوص مسائل مختلف میان دو کشور نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: ما در خصوص مسأله سوریه و ضرورت تعیین سرنوشت آن توسط مردم این کشور رایزنی کردیم. ما برای ایجاد منطقه ای که بتوان منافع مشترکمان را در آن محقق کرد همکاری می کنیم.

برهم صالح امروز در رأس هیأتی بلند پایه وارد آنکارا شده بود.