جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - March 29, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16027
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۵:۱۴

«روحانی»: در مذاکرات با رئیس جمهور عراق هیچ اختلافی نداشتیم

رئیس جمهور عراق از کمک های ایران به عراق در جنگ با داعش تقدیر کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق پس از مذاکرات با هیئت ایرانی به ریاست «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر اهمیت ایجاد مبنای درست برای تقویت این روابط از راه تأکید بر روابط اقتصادی، ساخت راه آهن، همکاری های بازرگانی، رفع موانع دربرابر زایران دو کشور تأکید کرد.

صالح گفت که باید اختلافات بر سر جزئیات کوچک را کنار بگذاریم و این رفع اختلافات برای همه منطقه و امنیت آن بسیار مهم است.

او گفت که عراق از برادران ایرانی بابت کمک هایشان به عراق در جنگ با داعش تقدیر می کند و افزود که پیروزی بر داعش بسیار مهم است اما به نهایت نرسیده و نابودی تندروی همکاری فکری لازم دارد و باید کشورهای منطقه برای جلوگیری از افراط گرایی همکاری کنند.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد که عراق لحظه تحولات تاریخی مهمی را تجربه می کند و مرحله چند دهه نزاع های سخت را پشت سر گذاشته است و افزود که خوشبختانه کشورهای منطقه هم این را دریافته اند و برای ثبات و امنیت عراق همکاری می کنند.

او افزود که برخی از وضعیت موقعیت جغرافیایی دشوار عراق سخن می گویند «اما از طرف دیگر باید گفت که عراق خوشبخت است که همسایگان مسلمان ایران و ترکیه و امتداد عربی را دارد و این موقعیت به نقش عراق برای ایجاد تفاهم میان کشورهای منطقه کمک می کند».

برهم صالح در پایان گفت: «این سفر برای ما مهم است و آقای روحانی مهمان عزیز ماست و امیدواریم که دیدارهایش با موفقیت صورت بگیرد و به توافقاتی برسیم که به سود ثبات و امنیت منطقه است».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز سخنان خود را با تشکر از ملت و دولت عراق بابت مهمان نوازی شان نسبت به هیئت ایران در اقامت سه روزه در این کشور آغاز کرد و گفت: «احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است و روابط ما مربوط به هزاران سال می شود و روابط تریخی دینی فرهنگی چیزی نیست که بتوانیم هیچ گاه از آن فاصله بگیریم».

روحانی تأکید کرد: «مذاکرات بسیار خوبی با رئس جمهور داشتیم و من در کل مذاکرات نقطه اختلافی را اصلا ندیدم» و افزود که روابط ایران و عراق به نفع ملت هاست و ما این منافع مشترک را در هیچ شرایطی نمی گذاریم که مسیر توسعه را طی نکند.

رئیس جمهور ایران گفت: « در تمام زمینه ها ظرفیت لازم برای همکاری مشترک را داریم، تجارت، سرمایه گذاری، ساخت شهرک های صنعتی، بازارچاه های مرزی، روابط گردشگری و زایران و انرژی برق گاز نفت روابط بانکی خدمات فنی و مهندسی در جاده سازی راه آهن راه های آبی در اروندرود و محیط زیست».

او افزود که هردو کشور در طول سال های گذشته با مسئله تروریسم مواجه بوده اند و «بسیار خوشحالیم که در روزهای سخت در کنار ملت عراق و ارتش عراق بودیم».

روحانی تأکید کرد: «ما عراق را کشوری مهم در منطقه، یک کشور مهم اسلامی و کشور مهم عربی می دانیم و عراق می تواند نقش بسیار مهمی را در منطقه و تقویت روابط کشورهای منطقه ایفا کند».

او افزود: «می خواهیم با عراق نزدیک و متحد باشیم، نه علیه دیگری بلکه برای آنکه دیگر کشورهای منطقه را با خود جذب کنیم».

رئیس جمهور ایران اظهار داشت: «برای ما ثبات عراق امنیت عراق دموکراسی در عراق بسیار اهمیت دارد و می دانیم عراق امن و باثبات موجب امنیت و ثبات در کل منطقه خواهد شد».

او گفت: «نکته ددیگر که باز تکرار خواهم کرد تشکر از مردم عراق برای مهمان نوازی شان به ویژه در ایام اربعین از مردم ایران».

روحانی افزود که برای این سفر اهمیت بسیاری قائلیم، از مقامات عراقی تشکر می کنیم و امیدواریم شاهد توسعه روابط میان دو کشور دوست باشیم.

برچسب ها :
دیدگاه شما


پنج − 1 =