جمعه ۳۱ فروردین ۰۳ - April 19, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 15239
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۵:۳۹

رئیس جمهور عراق: بی تردید نمی خواهیم ملت ایران از تحریم ها آسیب ببیند

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق از ایالات متحده امریکا خواست تا وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور را لحاظ کند. ا

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق از ایالات متحده امریکا خواست تا وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور را لحاظ کند. این موضوع هم زمان با رایزنی های دو کشور در مورد معافیت عراق از عواقب تحریم هایی است که امریکا مجددا آن را علیه ایران اعمال کرده است.

به گزارش «رویترز» روز جمعه ایالات متحده امریکا گفته بود که عراق به شرط پرداخت نکردن قیمت گاز و برق وارداتی از ایران با دلار امریکا، می تواند به مدت ۴۵ روز به واردات برق و گاز خود از این کشور ادامه دهد. اجرایی شدن تحریم های امریکا بر بخش نفت ایران در ۵ نومبر ۲۰۱۸ آغاز شد.

رئیس جمهوری منتخب عراق در حاشیه سفر به کویت در جمع خبرنگاران گفت که عراق نسبت به تنش های موجود در منطقه نگران است و به طور حتم نمی خواهد که ملت ایران در معرض آسیب قرار بگیرد. وی افزود که ما به طور جدی در حال مذاکره با آمریکا بر سر این تحریم ها هستیم و تأکید می کنیم که شرایط خاص عراق باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: «نمی خواهیم عراق بار سنگین این تحریم ها را به دوش بکشد. ما در حال آغاز مرحله بازسازی کشور و تأمین زیر ساخت های مورد نیاز هستیم و این مسأله درجه اول با در نظر گرفتن منافع عراق و مبنا قرار دادن آن برای تعامل با این پرونده میسر خواهد شد.»

رئیس جمهوری عراق تأکید کرد که این کشور می خواهد روابط متعادل و متوازن خود با کشورهای همسایه و جامعه بین الملل را حفظ کند.

صالح افزود که ایران همسایه ما است بنابراین منافع ما به روابط حسنه و پایدار با این کشور ارتباط دارد. وی گفت که ملت عراق همچنین می خواهند که روابط این کشور با کشورهای حاشیه خلیج فارس گسترش یابد.

وی خاطر نشان کرد که عراق با پایان دادن به درگیری های ویران کننده با گروهک تروریستی داعش نیازمند بازسازی ساختار اقتصادی و زیرساخت های اصلی خود است.

مسئولان بانک مرکزی عراق در آگوست گذشته گفته بودند که اقتصاد این کشور رابطه تنگاتنگی با ایران دارد که درگیر جنگ های نیابتی با عربستان در خاورمیانه است.

صالح با بیان اینکه کشورش دشواری های بسیاری را پشت سر گذاشته است، ادامه داد: «عراق نمی خواهد که درگیر سیاست محوربندی ها شود یا به سمت هیچ یک از طرف های متخاصم گرایش پیدا کند. در حال حاضر بازسازی عراق اولولیت اول ما است و این کشور باید بستری باشد که همگان منافع خود را در آن ببینند.»

وی تأکید کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر جدید عراق به پرونده اقتصادی، فعال سازی بخش خصوصی و به ویژه اشتغال‌زایی برای جوانان اهمیت ویژه ای می دهد.

روابط عراق با کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس

برهم صالح با اشاره به روابط عمیق کشورش با کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید کرد مقامات جدید بغداد قصد دارند این روابط و پیوندها را گسترش بدهند.

وی افزود که با «شیخ صباح احمد الجابر الصباح» امیر کویت در خصوص پروژه خط آهن عراق-کویت از یک سو و پروژه خط آهن بغداد-کشورهای حاشیه خلیج فارس از سویی دیگر، رایزنی کرده است. صالح گفت که به همراه امیر کویت در مورد ایجاد مناطق صنعتی و تجاری مشترک و تسهیل در روند رفت و آمد شهروندان و سرمایه داران میان دو کشور مذاکره کرده است.

آنچه شامل حال عراق و تمام همسایگان این کشور می شود

رئیس جمهوری عراق گفت که این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و اهمیت سیاسی، اقتصادی و منابع انسانی خود می خواهد که در سر و سامان دادن به اوضاع خاورمیانه نقش محوری ایفا کند. عراق می خواهد یک عامل تأثیرگذار در ایجاد یک سیستم امنیتی با ثبات بر پایه همبستگی میان این کشور و همسایگانش و بر اساس منافع اقتصادی مشترک باشد.

وی ادامه داد: «ما برای روابط خود با عربستان اهمیت ویژه ای قائل هستیم و می خواهیم مجددا پیوندهای میان دو کشور را احیا کنیم. عربستان حکومتی بزرگ و یکی از کشورهای مهم در خاورمیانه است و حضور پررنگ تر عراق در منطقه برای این کشور اهمیت ویژه ای دارد.» صالح افزود که به زودی به عربستان نیز سفر خواهد کرد.

رئیس جمهوری عراق ابراز امیدواری کرد که دوستی ها و اهداف مشترک میان عراق و عربستان به برنامه های حقیقی تبدیل شوند که ثبات را به خاورمیانه باز می گرداند.

وی تأکید کرد: «ما (عراق)، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مبارزه با تروریسم و گروه های تندرو در یک جبهه قرار داریم.»

رئیس جمهوری عراق با اشاره به اینکه سلاح تنها باید در اختیار حکومت عراق قرار بگیرد تأکید کرد که این موضوع یکی از مسائل جدی پیش روی ما است و نباید هیچ سلاحی خارج از چارچوب های قانونی دولت وجود داشته باشد.

 

منبع: میدل ایست نیوز

برچسب ها :
دیدگاه شما


دو + 6 =